Nyheter

10 åring med enkel forretningsidé

Bildet: Direkte fra fabrikk til butikk
Bildet: Direkte fra fabrikk til butikk
25.11.13: Tapwell mener det er viktig og riktig å bruke ressurser på å invitere rørleggere og andre kunder til fabrikkbesøk i Italia. Dette er en del av merkevarebyggingen for en forholdsvis ny aktør i markedet.
Av Odd Borgestrand 

– Vi vet mange rørleggere liker vårt design, og når de med egne øyne også får se at kvaliteten står i stil med designet så tror vi at stadig flere vil velge våre produkter, sier markedssjef Leif-Erik Haaland.

Han har lang fartstid fra FM Mattsson, Mora Armatur og Grohe, men har nå funnet seg meget godt til rette hos Tapwell. At Tapwell og Grohe har flere felles underleverandører fikk vi se med egne øyne under VVS aktuelts fabrikkbesøk i Nord-Italia. Haaland mener det ikke er negativt å vise fram kvalitetsprodukter der blant andre Grohe og Tapwell står side om side i flere av komponentfabrikkene.

Tapwell-fabrikk2.jpg 
Bildet: God tid til sosialt samvær er viktig for rørleggere på tur,og når de kan oppleve sommerdager ved den vakre innsjøen Lago D`Orta, så ble dette en opplevelse for denne gjengen. Kjetil B. Skistad, Tapwelll Sør, Stian Wetteland, Volden Tollefsen , Rune Tiset fra Kjells VVS på Heimdal, Kjetil Tunheim fra Volden Tollefsen i Egersund, , Robert Teigland, Bryne Rør, , Magnus Kvannli, Kjells VVS, Leif-Erik Haaland, Tapwell, Roger Bacchetta, Tapwell Italia, og Andreas Larem, Tapwell Nord. (Foto: Odd Borgestrand) 

En viktig del av Tapwells forretningsidé er selvsagt å bygge gode relasjoner til rørleggere. Det er de som er kundene, og det er de som i stor grad sørger for at Tapwell kommer inn i norske hjem og bedrifter.
– Noen kjenner Tapwell godt, mens andre kjenner lite til oss. Rørleggere snakker mye sammen og det er viktig at ryktet som blir spredd om oss er det riktige bildet.   På en tur som dette får rørleggerne kjenne på produktene og se hvor stor prosess som ligger bak et ferdig produkt.

– Vi er stolt over å presentere produktene der de faktisk blir laget, og vi vil gjennom vår åpenhet også understreke at vi ikke legger inn billigkopier fra andre produsenter med et helt annet kostnadsbilde. Mange flagger ut produksjonen til lavkostland i Østen, men det skal ikke vi. Alt vi leverer, blir produsert i Italia og vi skal øke vår andel i markedet gjennom innovativt design, høy kvalitet og sympatiske priser på produktene våre, understreker Haaland. 
– Tapwell har kort vei fra fabrikk til kunde ved at de bevisst har droppet grossistleddet. Dermed får rørleggeren varene til en rimeligere pris, og kan dermed også beregne seg et bra påslag.  Det er viktig for rørleggerbedrifter i Norge, mener Haaland. 

Fakta:

-Tapwell ble grunnlagt i Sverige av Finn Blichfeldt i 1999.

-Norsk etablering ved: Finn Blichfeldt og Iver Bjerke i 2003.

-Dagens eiere i Norge er Finn Blichfeldt, Iver Bjerke, Grete Bjerke Blichfeldt, Inger Line Blichfeldt Knutson og Carl Reuterswärd

-Dagens ledelse i Norge: Adm. Dir./Daglig leder Niels Sydtveit

-Omsetningsutvikling siden starten: 2003 kr 450 000,-. 2013: Forventet 40 mill