Arrangørene hadde håpet på ny rekord med om lag 400.000 besøkende i dagene 4.- 8. november. Det var forventet at flyttingen til det nye messesenteret i Paris, Paris Nord Villepinte, som ligger sentralt både i forhold til Charles de Gaule-flyplassen, tog og bane, ville gjøre det lettere for mange utenlandske gjester å komme til den franske hovedstaden. I tillegg ble Batimat i år en tredelt messe med Interclima+elec og baderomsmessa Ideo Bain, noe som kompletterte tilbudet overfor byggebransjen
Fornøyde deltakere
Selv om besøkstallet ble ganske så likt med messen for 2011, og antall land som var representert ble nøyaktig det samme, kan arrangørene glede seg over at nesten 100 prosent av alle besøkende ga beskjed om at de var fornøyd med årets messe.
Det er også viktig for messearrangørene å vite at åtte av 10 besøkende har en forhandlerrolle innen byggebransjen.
Viktig springbrett
Arrangørene mener at årets messe oppnådde det aller viktigste, nemlig å gi bransjen et kraftig løft for spredning av nye produkter og et reell springbrett for produsenter som lanserte nye, innovative produkter. Dette er den viktigste grunnen til at 96 % av utstillerne både besøkte messen og ga uttrykk for sin tilfredsstillelse.
Kompetanse
Batimat 2013 blir også betegnet som en kunnskaps- og kompetansebyggende messe. Her var det et sterkt fokus på energiforbruk og nye, teknologiske muligheter innen byggebransjen.
Arkitekter mener Batitmat var en fantastisk inspirasjonskilde for dem. Spesielt fokuset på hvordan byer kan skapes til gode steder å bo i takt med den enkelte bys utvikling, ble trukket fram i evalueringen av årets messe.
De siste trendene innen bygg-design og arkitektur ble også godt eksponert.
Innovasjon
For Batimat er det viktig at innovasjon og nyskaping blir løftet fram, sier direktøren for Bygg Reis Deg, Halvard Gavelstad, i en kommentar. Han mener dette er en bærebjelke for hele messekonseptet. Nye, innovative løsninger er sterkt etterspurt, om det dreier seg om lavenergi bygg, smart energistyring eller miljøvennlige bad. Besøkende jakter på nyheter og de innovative løsningene, mener han.
Utdeling av priser er også blitt en viktig del av de store internasjonale messene. Totalt ble det i år delt ut 34 innovasjonspriser under Batimat. Prisene, som ble innført på BATIMAT allerede i 1981, har høy anseelse i fagmiljøene. Tildelingene skal belønne og fremme tekniske innovasjoner innenfor de fagsektorene de tre utstillingene representerte.
Ingen norske selskaper
– At skandinaviske selskaper stort sett var fraværende under årets utstillinger i Paris behøver ikke bety at vi er en utpost i Europa, mener Bygg Reis Deg generalen. Han mener skandinaviske selskaper prioriterer sine nasjonale markeder. Det er krevende å konkurrere i Mellom-Europa. På den annen side er det en rekke store selskaper som er godt representert i Norge. Et eksempel er Saint Gobain, som er en av de virkelig store aktørene i Norge. I Paris var konsernet tilstede med 13 ulike stands, og det sier noe om styrken og viljen til satsing i dette konsernet.