Shanghai
Sørlendingen Terje Tharaldsen satser stort i Kina og smiler nå til en rekke utenlandske markeder. -Med egen fabrikk i Kina tar vi nå steget inn i det kinesiske markedet for fullt. Dermed må vi være med på kjøkken og bad messa i Shanghai, der vi når mange tusen forhandlere og sluttkunder, sier Tharaldsen på sin imponerende stand med det norske flagget montert på alle kanter. Han reklamerer med norsk design og norsk kvalitet. Norge er først og fremst kjent for sin gode laks i Kina, og kineserne elsker dette produktet. Når de vet at nordmenn kan levere smakfulle varer vil Tharaldsen utnytte dette også i sin markedsføring.
En glad laks
Kinesere smiler og vil gjerne snakke med deg når du sier du er fra Norge, og jeg skal gjerne være en ”glad laks” i det kinesiske markedet, sier Tharaldsen med et smil.
I motsetning til mange norske importører legger ikke Tharaldsen skjul på at alt produseres i egen fabrikk i Kina. Han har selv bygget opp fabrikken fra grunnen av, og har dyktige og lojale medarbeidere som har forstått at Tharaldsen vil satse på kvalitet. Han har lang fartstid i bransjen, men har foreløpig ikke lykkes med sin suksess i Norge.
Norske kjeder
har ikke sett potensialet i dette produktet og gidder ikke en gang snakke med meg, sier Tharaldsen. Jeg har forsøkt å komme i kontakt med både Comfort og Bademiljø, men de er ikke interessert i å se på produktene. Det overrasker meg at vi ikke kommer til bordet for å snakke produktkvalitet eller pris.
-Og da blir Tharaldsen fornærma?
-Nei jeg blir ikke fornærma. Jeg skal likevel klare meg godt utenfor det norske markedet, men jeg syns det er litt merkelig at de ikke vil sjekke ut hva vi driver med. Kjedene skal selvfølgelig få gjøre som de vil, sier han med et smil.
Tharaldsen er en gründer og en fabrikkeier som man må bruke litt tid på å bli kjent med og som kanskje har en noe annen selgerstil enn det norske kjedeledere faller for umiddelbart.
Den skrueløse kolleksjon
av dusjkabinetter er nå utvidet i forskjellige fasonger og farger. Selskapet Ultra Jet er inne i en rekke markeder, der Tyskland er det desidert største. Finland har også gode salgstall, og denne uka er gode kontrakter inngått med blant annet Canada og Den dominikanske republikk. -Spesielt det kanadiske markedet er interessant for oss, fordi dette markedet er stort, sier Tharaldsen, som har god tilgang på rimelig arbeidskraft som gjerne vil jobbe for nordmannen i Sør-Kina.
Hele artikkelen kan du lese i neste nummer av VVS aktuelt.