Sanitær

– Mer kamp om marginene

Bildet: 2009 ble et år med mye nytt
Bildet: 2009 ble et år med mye nytt
11.01.10: Mens både nytt butikk-konsept, ny profil og nye nettsider ble lansert i fjor, vil Comfort-kjeden i år jobbe mest med de delene som allerede fungerer best.
Av Birgitte Sofie Henriksen

På oppfordring fra VVS aktuelt om å ta et kort tilbakeblikk på fjoråret, forteller administrende direktør i Comfort-kjeden, Knut Strand Jacobsen at 2009 ble litt bedre enn det så ut til for et halvt år siden.

– Det gikk faktisk litt bedre enn det så ut til sist sommer. Et godt tredje kvartal og brukbart fjerde kvartal gjorde at nedgangen ble mindre enn fryktet, sier han. 

– Kun de flinkeste blir vinnere
Han ser for seg at 2010 blir ganske likt som fjoråret, men med litt mindre kamp mot markedet og litt mer kamp om marginene. Dersom det kommer noen særlig oppgang i markedet, tror han det først vil skje etter sommeren og med store lokale forskjeller.

– Utfordringene står i kø når tilbudet vokser i et marked med svekket etterspørsel. Da blir kun de flinkeste vinnerne der ”alle vant før”, sier han. 

Han ønsker ikke å utdype hva som vil være det viktigste satsningsområdet for rørleggerkjeden i året som ligger foran.
– Men uten en viss satsing på varme og energieffektive løsninger er man vel i bakleksa?, kommenterer han, og legger til:

– Det kommer nye byggeforskrifter for dette, samtidig som energimerkingskravet blir innført ved salg og utleie av bygninger. En kald vinter og mulig økonomisk oppgang driver sannsynligvis igjen opp energiprisene. Det er viktig at bransjen våkner og gjør dette til en felles sak. 

Konsolidering
Også i år vil det dukke opp nyheter hos Comfort, men det blir et roligere år enn fjoråret.

– Med et 2009 der vi blant annet introduserte nytt butikk-konsept, ny profil, nye nettsider og ganske mye nytt på sortimentssiden, vil 2010 heller se ut som et konsolideringsår for oss. Vi er trygge på at vårt konsept er bra, og vil jobbe mest med de delene som allerede fungerer best, sier han. 

VVS dagene vil Comfort-kjeden bruke til å få med seg produktnyheter og treffe bransjen, på samme måte som tidligere.
– Men arrangementet er ikke spesielt viktig for oss, avslutter Jacobsen.