Sanitær

VVS Eksperten med livreddende kampanje

Bildet: F.v president i Norges Røde Kors
Bildet: F.v president i Norges Røde Kors
28.1.10: Det er rett og slett livredning det dreier seg om når VVS Eksperten nå setter i gang kampanjen ”En dråpe i havet”.
Av Birgitte Sofie Henriksen

Budskapet er enkelt: Noen få kroner fra deg, kan bety forskjellen på liv og død for en annen. I Afrika er det ikke mangel på vann, men det er mangel på brønner. Med sin nye kampanje ”En dråpe i havet” støtter VVS eksperten opp om Røde Kors- prosjektet ”Vann for livet” med brønnboringsprosjekter i Afrika. Brønnboring er også nært knyttet opp mot Røde Kors og Røde halvmåne sin innsats på andre områder, som helse og skole og ikke minst vedlikehold av brønnene.

– Hvis alle bidrar litt gir det en enorm effekt. For oss er det småpenger, men for andre betyr det liv eller død, sier Birgitte Moen, som engasjert presenterte kampanjen på VVS ekspertens hovedkontor i Oslo i går.

Nå håper hun at rørleggerne der ute blir like ivrige. Kampanjen blir sparket i gang for alvor i februar. 

Uavkortet
Ved å gjøre rent vann tilgjengelig, bidrar man veldig konkret til å redde liv. Hver dag dør 6000 mennesker fordi de ikke har tilgang på rent vann. 3.900 av disse er barn. Men vann er også avgjørende for å få samfunn til å fungere. Når både kvinner og barn må bruke store deler av dagen på å hente vann, blir det lite tid til skolegang og inntektsgivende arbeid. Da buskap også er en stor del av livsgrunnlaget er det i tillegg svært viktig at dyrene får tilstrekkelig med vann.

– Hver eneste krone kommer frem, sier president i Norges Røde Kors, Svein Mollekleiv, som bidro med et engasjerende innlegg under lanseringen av kampanjen i går.

Selvfølgelig ble de oppmøtte leverandørene oppfordret til å gi der og da, men kampanjen skal også drives fremover av den enkelte rørleggerbedriften. VVS eksperten åpner opp for kreative forslag på hvordan man kan motivere til giverglede. Allerede er det snakk om vannflasker som skal selges i butikkene, T-skjorter som sendes ut til rørleggerne, brosjyrer som kan henges igjen på krana etter endt oppdrag. Og fantasien alene setter grenser for hva mer som kan gjøres. 

Første brønn på plass
Resultatet av aksjonen som i første omgang skal gå over tre år, er veldig konkret. Pengene skal brukes til å bore brønner i Sør-Sudan hvor over 90 prosent av befolkningen lever under fattigdomsgrensen. For hver 80.000 kroner som kommer inn kan det bores en ny brønn. På nettsiden endråpeihavet.no kan man følge med på prosjektet, og se brønn etter brønn bli fylt opp.
Den første brønnen er allerede ”i boks”, en sjekk på 80.000 kroner ble overrakt Svein Mollekleiv fra VVS Eksperten i går.

Mollekleiv understreket også den naturlige sammenhengen mellom VVS eksperten, med all den kompetansen som kjeden representerer, og brønnboringsprosjektet. Han legger ikke skjul på sin begeistring over initiativet, og håper også at flere bedrifter lar seg inspirere til liknende kampanjer. Ideen kom i utgangspunktet fra markedsrådet hos VVS eksperten, som ønsket å gjøre noe humanitært.

At det også ligger god markedsføring i denne type positivt engasjement er det liten tvil om. 

En aldri så liten gulrot er også lagt inn i kampanjen: Alle som gir hundre kroner til En dråpe i havet er med i trekningen av et bad til 150.000 kroner, og for hver hundrelapp som blir gitt får man ett nytt lodd i lotteriet.