Sanitær

Frittgående suksesshistorie

Bildet: Arne Korsbakken
Bildet: Arne Korsbakken
23.02.12: Korsbakken Trading AS har skapt en markedsplattform basert på uavhengighet. Direkteleveranser av designprodukter til badet har blitt god butikk.
Av Bjørn Laberg

– At vi er uavhengige betyr ikke at vi har noe i mot VVS- grossistene. Jeg har stor respekt for hvordan de har oppnådd gode resultater i årevis. Det har imidlertid vært naturlig for oss å satse på egendistribusjon, noe vi har blitt ganske så effektive på, sier gründer og daglig leder Arne Korsbakken. 

Svensk skilsmisse
I snart 36 år har Korsbakken Trading vært på markedet med baderomsløsninger. I 1976 startet det hele, med agentur for den svenske kranprodusenten FM Mattsson. Samarbeidet endte i en mye omtalt skilsmisse da FM Mattsson fikk ny direktør i 1989. Nå ble det å starte fra scratch.
– Vi prøvde å se litt i krystallkula når vi skulle legge opp strategien for videre drift. Vi så at detaljistene begynte å slå seg sammen, og at kjededannelse på sisteleddet ville fortsette å bre om seg også i vår bransje. Dette passet vår egen distribusjon og vårt varesortiment, så vi bestemte oss for å kjøre vårt eget løp, uavhengig av grosist. Våre primærkunder ble rørentreprenører og servicerørleggere, men særlig i rørleggerbutikkene fikk vi et solid fotfeste, sier Korsbakken. 

Bransjeglidning
At forbrukerne i dag etterspør mer eksklusiv design på badet har Korsbakken selvsagt ingenting imot.
– Vi har hele tiden hatt som mål å tilby designprodukter til en fornuftig pris, og prøver å være innovative i markedet. Etter siste finanskrise har også vår bransje merket en viss bremseeffekt. Tilbakemeldingene fra rørleggerne er at det er mindre fart i butikksalget, mens folk pusser opp bad som aldri før. Vi tror noe av årsaken til nedgangen i butikksalget ligger i bransjeglidninger, hvor netthandel og byggvarehus har kapret markedsandeler. Skal vi kunne konkurrere er det derfor viktig å gjøre veien kort fra fabrikk til forbruker. Det har nok også grossistene skjønt. Å kjøpe mest mulig fra ”den rykende pipe” har blitt en utbredt holdning, mener Korsbakken. 

Upløyd mark
At det nå selges eksklusive baderomsprodukter som både ser pene ut og har funksjonalitet, har ikke alltid vært en selvfølge.
– Da vi startet var det tre dominerende armaturprodusenter på det norske markedet, Leksvik, Grohe og Hansa. Ett-greps kraner og termostatbatterier var upløyd mark, og vår svenske samarbeidpartner var mest opptatt av funksjonalitet framfor design. Jeg husker vi kjørte helsides annonse i Aftenposten med bilde av en dusjende mann som skoldet seg, hvor budskapet var: kjøp blandebatteri med termostat! Det ble nesten litt snev av folkeopplysning. Helt sprøtt å tenke på i dag, smiler Korsbakken.  

Hele reportasjen om Korsbakken Trading AS kan du lese i VVS aktuelt nr.2, som snart går i trykken.