Sanitær

BD lander VVS på Gardermoen

Bildet: Fra venstre: Gaute Fossum
Bildet: Fra venstre: Gaute Fossum
22.08.12: Det nye Gardermoen skal stå klart allerede i 2017 og skal da kunne håndtere 28 millioner passasjerer i året. Brødrene Dahl leverte varer til VA og VVS den gang Gardermoen ble bygd, og er med også på utvidelsen.
– Beviset på at vi gjør hverdagen enklere for kunden og er ledende i bransjen, er de 131 000 meterne med rør BD har levert til Gardermoen-utbyggingen, sier Torbjørn Lothe Vik, markedsdirektør VA.

Alt av rør
Brødrene Dahl har levert alt av rørvarer i støpejern og fiber til entreprenør Isachsen, som har vært ansvarlig for grunnarbeidene ved utvidelsen av Gardermoen hovedflyplass. Rett over sommeren legges asfalten over anleggsområdet, og da starter arbeidet med flyplassutvidelsen for alvor. BD har i alt levert 35 000 meter overvannsrør, 96 000 meter med kabelrør, samt ventiler og rørdeler for overvann og pumpekummer. 

Høye krav
Rør til flyplasser utsettes for kraftige kjemiske påkjenninger fra drivstoff og oljer og avisingsvæsker, og belastningen fra flytrafikken er stor: Når et fullastet fly ruller langs stripene, er marktrykket fra hjulene større enn hva du opplever med tungtransport på vanlige landeveier.
– For oss er dette en stor levering, og Gardermoen er et prestisjeprosjekt der vi ikke tillater glipp, sier distriktssjef Inge Nyborg og prosjektansvarlig Thore Vislie fra Brødrene Dahl i Drammen.

Prosjektansvarlig på plass
Rørene, som er av typen ”Intergral K7” er helt spesielle og kommer direkte fra produsenten Saint-Gobain. Leveringene har skjedd kontinuerlig over flere måneder, og BD har hatt en prosjektansvarlig på plass for å sikre at rørleveransene holder takt med anleggsarbeidet. Det samme har rørprodusenten PAM.
– Dette er et av de aller største byggeprosjektene i Norge for tiden. Den eksisterende flyplassen er på 170 000 m². Utbyggingen er på 117 000 m² – tilsvarende to Opera-hus. Den totale kostnadsrammen er på 12,5 mrd. Da snakker vi om et virkelig stort prosjekt, sier Lothe Vik.