Av Geir Hasle (Tekst og foto)
Prosjektet skal gjennomføres i løpet av 2013, og de som stiller seg bak er Norske Arkitekters landsforbund (NAL), Oslo Arkitektforening, Arkitektbedriftene i Norge og PBE i Oslo. Også Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK) og andre aktører i bygg- og anleggsnæringen deltar i initiativet for å forbedre byggesaksbehandlingen.
Om forventningene sier PBEs etatsdirektør Ellen S. de Vibe følgende:
– Vi ser at samarbeidet om byggesaker kan bli bedre. Derfor har prosjektet to siktemål: å forbedre og forenkle byggesaksprosessen. Det blir bedre for alle parter.
– Får PBE mer komplette søknader og arkitektene bedre hjelp og veiledning, har vi oppnådd mye. Hovedfokuset framover må være samhandling og bedre flyt, slik at prosessene ikke stopper opp.
Store vansker
Bakgrunnen for prosjektet er, i følge PBE, at ansvarlige søkere som arbeider med byggesaker ofte har store vansker med å oppfylle ulike lovkrav og forventninger som plan- og bygningsmyndighetene har til dokumentasjon og prosess i byggesaker – med fordyrende forsinkelser som konsekvens.
Både søkere og byggesaksbehandlere ser at saker ofte tar for lang tid og at kommunikasjonen mellom partene er for dårlig. Søkerne opplever også at det kan gå ut over arbeidsmiljø og muligheter for å planlegge.
– Hvor gjenkjennbar framstår siste måneds kritikk for deg og PBE?
– Vi har hele tiden jobbet med forbedring, hatt dialog med utbyggerne, kjørt kurs og så videre. Vi er bevisste på at PBE må kommunisere bedre, samtidig som arkitektene trenger å forbedre sine søknader.
– Hvor overraskende var kritikken som kom?
– Styrken var overraskende. Men det er ikke ukjent at regelverket er komplisert og krevende for ansvarlig søker.
Ønsker konstruktive bidrag
I følge PBE skal det nye prosjektet søke å løse utfordringene og avklare hva begge aktører kan gjøre for å få til bedre saksgang. Hensikten er å skape enklere og hensiktsmessig samhandling og øke kvaliteten på saksbehandlingen på begge sider. Der dette er naturlig vil prosjektet også kunne gi innspill til forbedringer i lover og regelverk.
– PBE ønsker å se hva vi kan bidra med for å forbedre behandlingen av byggesaker. Samtidig forventer vi at ansvarlige søkere setter seg inn i lover og regelverk, og at de tar tilbakemeldinger fra PBE som konstruktive bidrag til å få byggesaker raskere behandlet. Dette må også ivareta helhetshensynene PBE vil sikre, sier de Vibe.
Deltagerne i prosjektet forventer at det vil ha effekt for mange prosjekter i bygg- og anleggsnæringen og for mange som arbeider med byggesaker.