Nyheter

Georg Fischer AS blir nytt VVP-medlem

– Vi er veldig stolt over å kunne presentere nok en solid VA- og VVS- bedrift i vår portefølje
– Vi er veldig stolt over å kunne presentere nok en solid VA- og VVS- bedrift i vår portefølje
21.01.12: Før jul kunne VA og VVS produsentene VVP glede seg over å få Norsk Wavin AS med i det gode selskap. Den positive medlemstrenden ser ut til å fortsette, også i det nye året. Nylig ble også Georg Fischer AS en del av VVP-familien.
Av Bjørn Laberg

Daglig leder i VVP, Bjarne Haugland, er svært fornøyd med at sveitsisk-eide Georg Fischer AS, med adresse Rud/Hauger Industriområde i Bærum kommune, nå blir å finne i medlemsregisteret til VA og VVS produsentenes bransjeforening.

Komplette rørsystem
– Vi er veldig stolt over å kunne presentere nok en solid VA- og VVS- bedrift i vår portefølje, sier Haugland til VVS aktuelt.
Georg Fischer AS ble startet i Norge i 1983, og er et heleid datterselskap av det sveitsiske konsernet Georg Fischer AG, som ble grunnlagt i 1802. I 2011 omsatte bedriften for drøye 50 millioner kroner, med 9 ansatte. Georg Fischer leverer komplette rørsystem i plast til industri, VVS og VA. I tillegg selger de også verktøy og maskiner for montering av plastrørsystem.

Holder stand
Bransjeforeningen VVP hadde i 2012 en omsetning på totalt 4.5 milliarder kroner, hvorav 3.8 milliarder ble omsatt gjennom grossistene i NRF (Norske Rørgrossisters Forening). Det vil si Ahlsell, Brødrene Dahl, Onninen og Heidenreich.
– Vi må si oss høvelig fornøyd med fjorårsresultatet, siden vi havnet på pluss-siden av hva prognosesenteret spådde. Vi øker omsetningen på synlige produkter med 6.3 prosent, mens tekniske produkter øker med 7 prosent. Grossistomsetningen holder stand, selv om konkurransen fra direkteleverandørene ikke akkurat har blitt mindre, sier Haugland.

Stusselig
Haugland håper bransjen slår ring om merkevareprodusentene, som opplever tøff konkurranse, både på VA og VVS-siden.
– Dette er et prinsipielt valg vi alle må forholde oss til. Skal vi bidra til å holde liv i de innovative merkevareprodusentene? Det ville blitt temmelig stusselig i hyllene uten disse, svarer han på sitt eget spørsmål.
Haugland synes VA- og VVS-bransjen også har noen etiske utfordringer å ta tak i.

Vil innskjerpe
– Som VVP-leder ser jeg at det fremdeles arrangeres en del ”tulle-arrangement”, som tar fokuset bort fra faget vårt. Vi lanserte for noen år siden ”De åtte bud for etikk og god samhandling”. Dette var blant annet begrunnet i ønsket om å kanalisere mer av bransjens midler til fellestiltak. Hensikten var å innskjerpe bruken av markedsføringsmidler til rent faglige arrangement. Dette føler jeg har begynt å gli litt ut, så jeg kommer nok til å holde temaet varmt overfor medlemsbedriftene, sier Haugland avslutningsvis til VVS aktuelt.