Nå har vi valgt å komprimere alt inn på èn semitrailer, der vi kan lagre utvætede foringer og samtidig ha annet materiell som vi trenger for oppdraget. Traileren har en meget god framkommelighet til tross for størrelsen. Det blir mindre forbruk av kjøretøyer og dermed har vi tenkt miljø også i forhold til dette. Vi mener vi kan betjene enkeltoppdrag på en mer kostnadseffektiv måte, forklarer Mathisen.
– Dette er en bil vi først og fremst vil benytte på det sentrale Østlandet, men på sikt også i det svenske markedet, opplyser driftssjef Bjørn Mathisen.
Den nye semitraileren er fullpakket med alt nødvendig utstyr, og vil bli en godt egnet arbeidsplass for teamene som er ute på oppdrag som kan strekke seg over flere dager. Ved behov kan driftspersonell benytte en liten bil når de befarer andre oppdrag i samme område parallelt med rørfornyinga.
Systemet er ikke ukjent i Europa. Den har sving på bakre hjul, og dermed er det meget god framkommelighet. Tidligere bandt Olimb ofte opp to biler til hvert oppdrag.
Bilen er allerede tatt i bruk, og vil bli å se både på veiene og i tettbygde strøk.