Nyheter

SmartDok kunde nr 300

13-gruppen tar i disse dager i bruk entreprenørløsningen SmartDok. Det er ikke bare timeregistreringen som gjør at selskapet velger denne løsningen
13-gruppen tar i disse dager i bruk entreprenørløsningen SmartDok. Det er ikke bare timeregistreringen som gjør at selskapet velger denne løsningen
20.02.13: 13-Gruppen ønsker å være best i klassen på HMS og KS, og tar ibruk entreprenørløsningen SmartDok for å løse utfordringene.
Samtidig blir selskapet kunde nummer 300 for Ascella.

Tretten Betongsaging AS fremstår i ny drakt og endrer navn til 13-Gruppen. Som mange andre i samme bransje tar 13-Gruppen i bruk den web-baserte løsningen SmartDok for å bli bedre på rapportering ute i feltet. Det er Alta-bedriften Ascella som står bak SmartDok. 

Kravene er en utfordring
Det er flere årsaker til at 13-Gruppen velger SmartDok. Brukervennligheten var en av bakgrunnene for valget.
– Kravene til HMS, kvalitetssikring, og dokumentasjon er en stor utfordring for mange små og mellomstore bedrifter. 13-Gruppen har satt som mål å bli best i klassen på disse områdene og vi har sett på ulike brukerverktøy som kan hjelpe oss å nå målene. SmartDok har et logisk brukersnitt som er enkelt både å forstå og bruke for arbeiderne ute i feltet. Det gjorde utslaget for vår del, sier daglig leder i 13-Gruppen, Odd Petter Børde, i en pressemelding. 

Nestenulykker-rapporter
Nestenulykker har fått sterk fokus fra Arbeidstilsynets side. I 2012 ble det sendt ut mer enn 10.000 reaksjoner fra tilsynet til arbeidsgivere som ikke hadde dokumentasjonen i orden. Resultatet av for dårlig satsning på området er dessverre alvorlige nestenulykker og i verste fall dødsulykker. Erfaringer viser at det slurves med den påkrevde innrapporteringen av nestenulykker på grunn av tidkrevende rapporteringsprosesser. 

Fanger opp hendelsene
Det er her SmartDok kommer inn som en løsning som er enkel å bruke fra felten ved hjelp av for eksempel smarttelefonen. Når brukeren rapporterer inn via telefonen, kan ledelsen på kontoret behandle saken umiddelbart og gi rask tilbakemelding til brukerenvia systemet. Eventuelt kan hendelsen videresendes til for eksempel oppdragsgiver. Alt loggføres og dokumenteres.
– Grunntanken er at all registrering skal kunne gjøres raskt og enkelt, sier Bjørn Tore Hagberg som er daglig leder i Ascella.

HMS og KS er et viktig satsningsområde for 13-Gruppen som mener SmartDok er et ypperlig hjelpemiddel til å løse utfordringene.
– Vi ønsker å kvalitetssikre jobben gjennom hele prosessen og kan bruke SmartDok fra første time blant annet til timeregistrering og dokumentering, sier Børde. 

Enkelt å dokumentere
– For 13-Gruppen er dokumentasjon og sporbarhet nøkkelord i arbeidet. Det handler det om å ha oversikt og kontroll. Bildefunksjonen i SmartDok er med og underbygger dette når en enkelt tar frem mobilen, knipserbilder, legger de til på prosjektet og eventuelt sender inn uten at det tar for mye tid. Dette hjelper oss veldig når vi skal dokumentere overfor kunden, forklarer Børde.