Sanitær

Rørleggersurfing på sofaen

19.06.13: Det er stadig vanligere å bruke smarttelefonen til nettsurfing, og dermed sitter også mange godt plantet i sofaen mens de jakter på håndverkere. Men under halvparten av rørleggerbedriftene bruker mobilen som annonsekanal.
Mobiltelefonen er på vei til å bli primærskjermen for de med smarttelefon, og nettet er primærkanal for å finne informasjon i forkant av et kjøp. En undersøkelse gjennomført på oppdrag fra Eniro viser at halvparten av alle med smarttelefon oftest sitter i sofaen når de surfer på nettet med mobilen, og 8 av 10 søker på nettet før de gjør et kjøp. Forbrukerne krever at man skal kunne finne alt man søker etter – også i mobilen. 
– Mobilsurferen som forbruker vil ha informasjon om hva som tilbys der man er, når man trenger det. Hvis du som tilbyder av varer eller tjenester ikke er tilgjengelig med gode løsninger i det mobile søket så blir du fort vraket , spesielt i SMB-markedet,  sier Rune Paulseth, direktør for digitale medier i Eniro, i en pressemelding. 

Mange søker etter frisører
Gule Sider har i dag nærmere en halv million brukere som søker med mobilen hver uke, og denne andelen vokser raskt. Rørleggere er en av de bransjene det søkes mest etter på Gule Sider, og blant rørleggerbedriftene er det fortsatt kun i overkant av 40 prosent som annonserer i de mobile kanalene. 

– Surfevanene våre flyttes fra desktop til mobil, og vil du fortsette å nå kundene dine må du som bedrift flytte etter, fortsetter Paulseth. 

Nesten 30 prosent av alle Gule Siders søk kommer fra mobil. 
– Stadig flere av søkene på Gule Sider kommer fra mobil, og finnes man ikke der så blir man ikke valgt. Skulle jeg som SMB bedrift måtte velge mellom å oppgradere min eksisterende hjemmeside, eller lage meg en ny mobil hjemmeside, så hadde jeg definitivt valgt den mobile løsningen, sier Paulseth. 

Nøkkelfunn fra undersøkelsen:

· Halvparten av alle med smarttelefon surfer oftest med mobilen hjemme i sofaen, året før var dette tallet under 20 prosent.

· Hver fjerde nordmann surfer på mobilen fra sengen.

· 8 av 10 surfer på nettet før de gjør et kjøp, og over halvparten søker videre etter noe annet dersom de ikke finner den bedriften eller varemerket man søker etter.

· 7 av 10 som har en smarttelefon nøler med å kjøpe et produkt eller en tjeneste dersom det er vanskelig å finne i søkemotorer. 

Når surfer eller bruker du apper oftest (med mobilen eller nettbrettet)?

·  Hjemme i sofaen                           49,1 prosent

·  På lengre reiser                              30,5 prosent

·  Når jeg reiser kollektivt             27,9 prosent

·  I sengen                                             23,1 prosent

·  Når jeg står i kø/venter              17,7 prosent

·  På jobben                                          13,3 prosent

·  I bilen                                                 10,6 prosent

·  På skolen                                          8,8 prosent

·  På gåtur                                             4,6 prosent

· I butikken                                         3,8 prosent