Fukt og dårlig luft
Tilsynet påpeker at inneklimaet på ingen måte er tilfredsstillende. Store deler av lokalet mangler ventilasjon og de ansatte må åpne vinduene for å få frisk luft. Det er også stor forskjell på temperaturen i bygget. I kjelleren registrerte tilsynet lukt av kloakk og i tillegg var det flere tegn på fukt i konstruksjonen. Blant annet var det sprekker i gulv, løse fliser og bobler i malingen.
Arbeidstilsynet mente også at renholdet ikke var godt nok, og at det har blitt nedprioritert. Det var mange støvsamlere i bygget som igjen kan gi støv til inneluften.
Frykter stenging
Etter inspeksjonen kom Arbeidstilsynet med seks pålegg til kommunen. Blant annet krevde de at rådhuset måtte installere mekanisk ventilasjon innen november. Dette mener kommunen de ikke kan gjennomføre, og søker om dispensasjon fra pålegget inntil nytt rådhus er på plass i 2016.
Rådmannen skriver i sitt svarbrev at installasjon av ventilasjon vil medføre en totalrenovering av hele bygget. Dette fordi det er brukt asbest i bygget og at hele byget da må forlates i byggeperioden for å saneres for asbest. En slik investering må forsvares med bruk i mange år fremover og da må trolig planene om nytt rådhus utsettes.
Har midlertidige lokaler
Rådmannen peker videre på at kommunen skal leie lokaler i sentrum og bygger nye kontorer i kulturhuset. På denne måten vil det være færre som oppholder seg i den gamle delen av rådhuset, og dette vil igjen bidra til bedre luftkvalitet.