– Det er første gang at fjernvarme knyttes til et fartøy som er i drft, og forlater land med jevne mellomrom. Koblingene må kobles på og av, samtidig som de må kunne følge fartøyets bevegelser, sier Johan Henrikson, Key Account Manager i Göteborg Energi.
Med fjernvarme får Stena Line fjernet bruken av dieseldrevne kjeler for oppvarming når fartøyet ligger til land. Planen er at skipet på sikt også skal benytte fjernvarmen til varmtvann og for å holde motorene varme.
Ved at Stena Danica knyttes til fjernvarmenettet, reduseres utslippene av karbondioksid med om lag 75 prosent, fra ca 800 tonn til 195 tonn karbondioksid per år. Et vel utbygget fjernvarmenett er en forutsetning, og eksisterende teknologi, som normalt benyttes til hus, benyttes på en ny måte for å passe til et skip i bevegelse.
Samarbeidet mellom Göteborg Energi og Stena Line er en del av et EU-prosjekt, ”Celsius”, som drives av Göteborg Energi i samarbeid med Göteborg Stad. Stena Line investerer cirka en million kroner i prosjektet. Dessuten får prosjektet ev viss EU-støtte.
Investeringen vil lønne seg innen et par år ved reduserte energikostnader, og miljøgevinstene blir store, ifølge en pressemelding fra Göteborg Energi.
Kilde: Norsk Fjernvarme