Til sammenligning var det 50.450 innenfor portene på Bygg Reis Deg i 2011.
Messen har aldri vært større, og 531 utstillere har de siste dagene vist frem sine produkter og nyheter både til fagfolk og private. I tillegg har det vært et omfattende konferanse- og seminarprogram. VVS aktuelt har registrert en god stemning med høy aktivitet på standene, og til dels vandring i kø gjennom hallene.
Lørdag og søndag er det naturlig nok tettere mellom barnevognene enn det har vært resten av uka. Også utstillere vi har vært i kontakt med virker jevnt over fornøyd med messedeltakelsen.
Slik har besøkstallene vært, med 2011-tallene i parantes: Dag 1: 7.231 (6.191) Dag 2: 11.450 (10.726) Dag 3: 13.421 (12.199) Dag 4: 9.967 (11.731) Dag 5: 8.891 (9.601)
I utgangspunktet hadde Bygg Reis Deg-direktør Halvard Gavelstad håpet på en økning i besøkstallet på ti prosent. Selv om dette målet ikke ble nådd, er han godt fornøyd med tilstrømningen til årets Bygg Reis Deg.
Bildet: Bygg Reis Deg-direktør Halvard Gavelstad (Foto: Birgitte Henriksen)
– Vi får fantastiske tilbakemeldinger fra utstillerne. Selv om vi gjerne skulle hatt med enda flere entreprenører og rådgivere på messa, er det et faktum at Bygg Reis Deg 2013 var fylt til randen. Og det var mange som ikke fikk plass. Det sier mye om optimismen i bransjen. Norge er et unikt land sånn sett, og det har vært en betydelig interesse utenfra, sier han til VVS aktuelt.
Gavelstad opplever at Bygg Reis Deg er en viktig arena hvor de ulike aktørene kan stå side om side, vise seg frem, møtes og løfte sammen, og at dermed bidrar til samarbeid og samspill i bransjen.
Selv om det først og fremst er en åpen fag/proff-messe har det vært mye å se på også for forbrukerne. Lørdagen var det ifølge Gavelstad like mye proff som forbrukere blant de besøkende, mens søndagen først og fremst var en forbruker-dag.
– Etter det jeg kjenner til så langt, har det bare vært småting som ikke har vært helt optimalt. Blant annet har det vært noen problemer med teknikken på storskjermene. Messen skal imidlertid følges opp med detaljerte undersøkelser mot utstillerne. Det var en veldig positiv stemning sist, og den har bare forsterket seg i år, konkluderer Gavelstad, som skryter både av teamet bak messen og av samarbeidet med Norges Varemesse.