Varme og energi

Vil ha større andel fornybar energi

08.01.14: Østfolds Fylkesordfører,Ole Haabeth, har nå sendt brev til MOVAR og eierkommunene med oppfordring til å ta i bruk fornybar energi i større grad enn i dag.
– Vi oppfordrer til samlet innsats for økt bruk av fornybare drivstoff i Østfold. En beslutning om å ta i bruk fornybare drivstoff i MOVAR eller i kommunene påvirker ikke bare det aktuelle selskap eller kommune, men vil gi private og næringsdrivende i regionen mulighet til å ta i bruk for eksempel biogass. Selskap som Posten bruker i dag biogass i noen av sine distribusjonskjøretøy. Denne effekten har vi sett etter et halvt års drift med biogass på den fylkeskommunale busstrafikken i Nedre Glomma, sier Haabeth.

Samtidig som etterspørsel etter biogass øker, øker også interesse for produksjon. Det er kun matavfallet fra Indre Østfold som utnyttes til biogass i dag. Det er fortsatt et stort potensial for bedre utnyttelse av både matavfall, husdyrgjødsel, avisningsvæske fra lufthavn, slam og avfall fra næringsmiddelindustri. Matavfallet fra resten av Østfold brennes i dag, uten mulighet for utnyttelse av næringsstoffer og med begrenset utnyttelse av energien.

Moss kommune har fra 2012 forespurt MOVAR om beslutningsgrunnlag for et vedtak om kildesortering og matavfall, samt bedt om at MOVAR starter omlegging til fornybart drivstoff i sitt transportarbeid. Fylkesordføreren roser Moss kommune for disse initiativene, men ser at det fortsatt ikke har ført frem. Gjennom Fylkesplanen er det vedtatt klare strategier på fornybare drivstoff til transport, og for bedre utnyttelse av matavfall. Østfold fylkeskommune har valgt biogass og el som satsningsområder, for å erstatte mest mulig fossilt drivstoff.

Biogass og el utfyller hverandre godt, og gir samlet sett et godt alternativ til fossile drivstoff. Biogassen produseres ved FREVAR i Fredrikstad, som i fjor oppgraderte sin produksjon. Det er fyllestasjoner for biogass i Sarpsborg og Fredrikstad. Videre er det en rekke fyllesteder på svensk side og i Oslo. Et fyllested i Moss vil kunne utløses av en lokal etterspørsel, som renovasjonsbilene til MOVAR representerer, og styrke den eksisterende infrastrukturen langs aksen Oslo- Gøteborg.

Rundt 2020 vil fylkeskommunen kunngjøre ny konkurranse for busstjenester i Mosseregionen. Tilgjengelig biogass vil være med å avgjøre om det også blir satt krav om biogass i dette området. MOVAR har eierskap til en stor del av ressursene nødvendig for biogassproduksjon i Mosseregionen, selv om bedre utnyttelse av matavfallet i Mosseregionen er ikke avhengig av et lokalt produksjonsanlegg for biogass. Både på kort og lang sikt mot 2020 er MOVAR uansett eierkommunenes fremste virkemiddel for økt andel fornybare drivstoff og mer miljøvennlig avfallsbehandling.

– Vi må jobbe samlet i Østfold og rundt Oslofjorden dersom vi skal kunne nå mål om utslippsreduksjon fra transport. Fornybare drivstoff er en del av tiltakspakken nødvendig for å få dette til. Det offentlige må gå foran for å etablere et grunnleggende tilbud eller infrastruktur for fornybare drivstoff. Vi oppfordrer derfor kommunene i Mosseregionen til å følge opp vedtatt klima- og energipolitikk gjennom eierskapsutøvelse i MOVAR, sier Haabeth.