Av Odd Borgestrand
Tallene fra arrangørene i Bologna er positiv lesning for de som har investert tid og penger i den internasjonale messa for fliser og baderomsinnredninger. Fjoråret var et rekordår, men 2014-utgaven klarte så vidt å slå fjorårets gode resultater. For de som lurer på hvordan en arrangør registrerer sine besøkende opptrer Cersaie ryddig. Av de 101.000 besøkende var det 66.100 unike besøkere, en økning på 3,6 prosent sammenlignet med fjoråret.
Det ble registrert en økning i antall både unike besøkere og internasjonale deltakere, som representerte arkitektur, interiørdesign, installasjon og sluttbrukere. Nettopp den internasjonale deltakelsen er viktig for Cersaie, som for første gang åpnet sine dører for utstillere av tre, marmor og naturstein. Tallet på utstillere økte fra 901 til 945, og i år var 38 land representert blant utstillerne, en økning på ett land.
46 prosent av de besøkende var utlendinger, og det er et sterkt og viktig tall for arrangørene. Det er en økning på 4,1 prosent. Totalt 578 journalister fra ulike medier dekket årets messe, en økning på 3,4 prosent, og av disse var 235 fra utenlandske redaksjoner.
Tallene bekrefter Cersaie’s posisjon som en viktig arena for utvikling av global virksomhet både for keramiske gulv- og veggfliser og baderomsinnredninger.
Cersaie framstår fortsatt også som en viktig internasjonal arena for arkitekter , interiørarkitekter, flis-produsenter og allmennheten . Det var også stor interesse for alle arrangementene tilknyttet messa, inkludert et omfattende kultur-program.
Det er interessant å merke seg at flere høyskoler og universiteter belønnet sine studenter med studiepoeng for å delta på årets messe. Kanskje noe å ta med seg for kommende VVS-dager i Norge. Spesielt populært var flisleggingsbyen, der unge flisleggere kunne vise fram sine ulike installasjonsteknikker og kunnskaper for publikum.
«Cersaie designer ditt hjem» ble også en stor suksess. En rekke forbrukere møtte opp med planer for rehabilitering av sine hjem, og fikk praktiske råd av et tyvetalls designere og arkitekter, – helt gratis. Også her kan norske VVS-dager ha noe å lære.
En annen svært populær del av messa var CerSea-utstillingen med fokus på hvordan strender og badebyer kan utnyttes langt sterkere av produsenter av både flis- og baderomsprodusenter.
Dette kommer vi i VVS aktuelt tilbake til med en større reportasje i kommende utgave av bladet, som nå er i trykken.