Varme og energi

Stena Danica varmes med fjernvarme

Foto: Stena Line
Foto: Stena Line

Fartøyet kan dermed varmes opp de timene skipet ligger til kai ved Danmarks-terminalen. Løsningen, som  innebærer at CO2-utslippene i Gøteborg reduseres med 500 tonn i året, bidrar ifølge Stena Line-direktøren Carl-Johan Hagman til å gjøre Gøteborg unik.

– Stena Line jobber målbevisst med å skape framtidens miljøvennlige sjøfart og er verdensledende på området.  Allerede i dag kan vi midt inne i sentrum av Gøteborg drive en virksomhet med minimal miljøpåvirkning, ved at vi knytter våre fartøy til elnettet ved kai, samt en rekke andre bærekraftige initiativ, sier Stena Lines adm. direktør Carl-Johan Hagman i en pressemelding.

– Med fjernvarmesatsingen gjøres virksomheten enda mer  bærekraftig – også på lang sikt. Å kunne kombinere logistikk, industri og sentral beliggenhet er moderne samfunnsbygging på sitt beste, og det gjør Gøteborg unik, fortsetter han. 

Fjernvarmetilknytningen er en del av EU-prosjektet Celsius og ledes av Göteborg Energi sammen med Göteborgs Stad. Hensikten med prosjektet er å spre kunnskap om fjernvarmens muligheter til andre byer i Europa, blant annet hva gjelder å ta vare på spillvarme som ikke utnyttes i dag. 

– Gøteborg har et fjernvarmenett i verdensklasse.  De erfaringene og den kunnskapen vi har bygget opp i mange år, får vi nå sjansen til å spre i Europa.  Fjernvarmetilknytningen av Stena Danica er også et bra eksempel på hvordan byen kan agere sammen med private aktører som Stena Line for å finne løsninger som bidrar til utviklingen av bærekraftig gøteborgsamfunn, sier Kia Andreasson (MP), styreleder i Göteborg Energi.

(KIlde: Norsk Fjernvarme)