Annonse
Nyheter

Hegner om NRF Databasen

I løpet av det siste året har NRF vokst til tre ansatte. Aktivitetsnivået er økt på alle plan
I løpet av det siste året har NRF vokst til tre ansatte. Aktivitetsnivået er økt på alle plan

– Vi mener det er viktig at bransjen bruker en enhetlig, ikke-kommersiell varedatabase som gir dem all den informasjon de trenger. Vi har VVS/VA-bransjens beste og rimeligste verktøy når det kommer til produktinformasjon, grunndata, dokumentasjon og logistikkdata. Vårt mål er å gjøre hverdagen så enkel som mulig for VA og VVS bransjens aktører, og nå tilbyr vi alt dette elektronisk, webasert og via en ny app. Alt er mer oversiktlig og tilgjengelig enn noen gang tidligere, sier Røising.

NRF revitalisert
NRF har blitt revitalisert gjennom de siste årene. Tidligere har foreningen vært relativt anonym og sjelden synlige i viktige bransjespørsmål. Etter at Terje Røising overtok har det skjedd mye, og nå er det også to nyansatte på plass.
– Vårt hovedfokus er NRF varedatabasen hvor logistikk- og vareinformasjon er det helt sentrale. Vi utvikler og drifter varedatabasen for å gjøre våre tjenestetilbud best mulig. I tillegg er NRF en bransjeorganisasjon som arbeider aktivt for å fremme medlemmenes og hele bransjens interesser og delta i relevante organisasjoner og felles bransjeprosjekter. Der har det også skjedd mye det siste året, sier Røising.
– Vi ønsker å bidra til å fremme hele VA- og VVS bransjens interesser, og et viktig bidrag her er vårt samarbeid om en felles standard for identifisering og merking av VVS/VA produkter. Når dette er implementert gjennom hele verdikjeden, vil det forenkle hverdagen og hjelpe både leverandørene og brukerne av basen ytterligere.

Jobber kontinuerlig med utvikling
NRF har fått mange nye brukere det siste året. Per i dag mottar alle grossistene, Rørkjøp og V&B grunndata fra NRF, og Bademiljø er på vei inn. Mange frittstående rørleggerbedrifter bruker også basen. Røising poengterer at god tilgjengelighet gjennom nettportal og app skal gi bransjen sikkerhet for at de finner det de leter etter når og hvor de trenger det.
Det oppnås store besparelser ved at all informasjon legges inn en gang, for deretter å distribueres elektronisk til aktørene. Dette er effektiv informasjonslogistikk.

Konkurranse
I dag finnes det flere kommersielle aktører som tilbyr produktinformasjon og som jobber på tvers av byggefagene. Blant disse finner vi Norsk Byggtjeneste – NOBB som kniver om oppmerksomheten blant aktørene i VVS/VA-bransjen.
– Hvor mener du dere står i forhold til NOBB?
– NOBB er ikke nærheten av den totaliteten eller bredden i sitt sortiment og innhold som vi tilbyr gjennom vår varedatabase når det kommer til VVS/VA-produkter. Vi mener NOBB roter det til. Vi risikerer å ende opp med flere mindre gode databaser, hvor søkeresultatene absolutt ikke blir optimale. Konkurranse innen vårt felt, kan etter vår mening, ødelegge mer en den tjener brukerne. Vi har kun kildeinformasjon direkte fra leverandørene. Vi har ingen kommersielle tjenester eller tilleggsfunksjoner som reduserer tilgjengelighet eller nytteverdien. Derfor er NRF databasen den beste for VVS/VA-bransjen. Varedatabasen har blitt oppdatert og stadig  enklere å bruke, søkefunksjoner er styrket og det er lettere finne helhetlig informasjon, forteller Røising.

– Vår verdikjede er best tjent med å bruke NRF Databasen, som jo er VVS/VA bransjens egen varedatabase. NRF Databasen har vært nr. 1 i 50 år, og vi har tenkt å beholde denne posisjonen også for fremtiden, understreker Røising.

 

Annonse
Annonse