Av Odd Borgestrand
– Det er viktig å komme i gang for å takle utfordringene. Vi må ta i bruk nye metoder for raskere, rimeligere og bedre løsninger, og her kan offentlige innkjøp benyttes som en sterk innovasjonsmuskel.
Norge har tjent godt på oljen, og nå er vi inne i en brytningstid. Vår største utfordring er å sikre en bærekraftig utvikling. Vår jobb er å skape flere lønnsomme bedrifter også innen norsk vannbransje. NHOs bioøkonomi-utvalg har pekt på vår tilgang til enorme vannressurser. Da må vi utnytte merkevaren Norge, som er det rene og det naturlige, sa hun til 120 konferansedeltakere i Trondheim i dag.
Offentlige innkjøpere disponerer 450 milliarder i året. Dersom fem prosent av dette ble benyttet til innovative offentlige innkjøp ville dette alene utløst kostnadseffektive anskaffelser i størrelsesorden 20 milliarder kroner. Det er betydelig mer enn det Innovasjon Norge, Forskningsrådet og andre offentlige etater disponerer i dag.
NHO-direktør Harto hevdet at mange offentlige innkjøpere ikke bevisst på hvilke verktøy de egentlig sitter på. Årsaken kan være mangel på bestillerkompetanse og vilje til fleksibilitet.
– Innkjøperne må gjøre seg kjent med markedet og delta i dialogkonferanser for å øke omstillingsevne og nyskapning. De må bli tydeligere på sine behov. Innovasjon betyr også å ha vilje til å ta en risiko. Utfordringen er at innovative løsninger og økonomisk egevinster ofte kommer andre budsjetter til gode.
Derfor baseres de fleste anbud på det som kan betegnes som trygge valg. Vi vil gjerne ha flere til å bevege seg på dypere vann.
– Gode anskaffelser er et lederansvar. Vi kaster milliarder ut av vinduet på grunn av dårlige innkjøpsstrategier. Ledere må prioritere kompetansen på innkjøpssiden, understreket Harto til slutt.