Tore Kubberød (tekst og foto)
– Vi er veldig spente. Dette er noe helt annet enn forgjengeren. Mens forrige generasjon Pro Ace var noe Toyota utviklet på rekordtid så har de nå jobbet lenge for å lage en oppdatert varebil med personbilegenskaper, moderne design, optimale kjøreegenskaper og comfort i toppklassen, sier Hans Petter Bakken, ansvarlig for firmabil og varebil hos Toyota Norge.
Til ære for et lite knippe journalister foretok Toyota Norge torsdag morgen en høytidelig avduking av nye Pro Ace.
– Nye Pro Ace kommer i tre forskjellige lengder. Den minste, som vil konkurrere i «Pizzabil-klassen» er 4,6 meter lang, den mellomste 4,96 meter mens den lengste utgaven blir på hele 5,3 meter. Det er den mellomste varianten som blir lansert i Norge i juni. Compact-utgaven kommer i september, mens den lengste først blir lansert i Norge på slutten av året, sier produktsjef Fred Berggren.
Det er den mellomste bilen, som lanseres først, Toyota Norge har mest tro på når det gjelder volumsalg.
– Håndverkere flest trenger ikke større bil, fordi det meste av varer i dag leveres direkte på byggeplassen. Samtidig er den mellomste varianten romslig, har plass til tre paller og en får med seg såpass lange gjenstander som 3,55 meter. I tillegg til lasterommet kan man åpne en luke og stikke de lengste gjenstandene inn under passasjersetet. Passasjersetet kan for øvrig slås opp slik at det er plass til ytterligere 500 liter med varer.
– Med tanke på at håndverkerne bruker veldig mye tid i bilen, og kanskje også må gjøre kontorarbeid der, så er det også laget en pakke med PC-feste slik at bilen blir et rullende kontor.
Toyota-toppene i Norge synes det er stas at de får anledning til å lansere den nye generasjonen Pro Ace allerede i juni.
– Ned det så er vi blant de aller første landene i Europa. Majoriteten av land slipper ikke bilen før i september. Årsaken er at Norge er nummer to i Europa på antall solgte enheter med Pro Ace.
Nye Pro Ace fås med to dieselmotorer på 1,6 og 2,0 liter med forskjellige ytelser og girkasser, og Toyotas Stop&Start-system. Motorene varierer fra 95 til 180 hestekrefter. Utslippskravene Euro 6 tilfredsstilles med god margin.
Nyttelasten på de to minste modellene er 1000 kilo, mens den store får en kapasitet på 1400 kilo. Tillatt hengervekt er henholdsvis 1800 og 2500 kilo.