Byggautomasjon

Onninen satser velferdsteknologi

Bildet: Onninen har bygget et eget velferdshus som står på hovedkontoret på Berger.
Bildet: Onninen har bygget et eget velferdshus som står på hovedkontoret på Berger.

Onninen har jobbet med ulike aktører både i og utenfor bransjen for å utvikle løsninger, produktpakker og salgs- og markedsmateriell for velferdsteknologi. Målet er å dekke reelle behov som er avdekket i markedet.

– Vi ønsker å ta samfunnsansvar ved å finne frem til gode løsninger for brukerne. Velferdsteknologi kan gjøres veldig vanskelig og komplisert. Men det kan også gjøres enkelt og ukomplisert. Ved å bruke velkjent og velprøvd teknologi kan vi bidra til å gjøre teknologien og løsningene tilgjengelig for flere. Mange har i dag en oppfatning om at velferdsteknologi er dyrt og vanskelig. Det er en oppfatning vi vil gjøre noe med, sier administrerende direktør i Onninen, Endre Espeseth.

Onninen har bygget ett velferdshus som står på hovedkontoret på Berger. Huset er en viktig del av velferdssatsingen. I huset vil Onninen og leverandører demonstrere forskjellige løsninger i praksis. Huset er åpent for kunder som ønsker å vise mulighetene som finnes til mulige brukere og sluttkunder.
– Vi har hatt tett dialog med kommuner, brukere, leverandører og kunder for å kunne sette sammen løsninger og produkter som markedet etterspør. Dette er pakker som enkelt og rimelig gir stor gevinst for kommuner og brukerne av teknologien, sier han.

– I dag er også vår egen smarthus- og velferdsteknologikatalog tilgjengelig på nettbutikken vår, Onnshop.no. Der finner du utvalgte produkter og pakkeløsninger som skal gjøre det enklere å finne frem til rett løsning raskere. Dette er et felt som utvikler seg raskt og vi vil fortsette å utvikle og utvide denne utover sommeren og høsten i samarbeid med partnerne våre, sier Espeseth.

Satsingen skjer også i samarbeid med elektrikerkjeden Elfag. Onninen har gitt opplæring og veiledning i velferdsteknologiske løsninger slik at kjedens medlemmer er godt rustet til å gi gode råd og informere om muligheter og løsninger.

Om Onninen, Byggmakker og Kesko:

Onninen er blant de ledende selskapene innen produkter og tjenester knyttet til elektro- og VVS/VA i Skandinavia og Baltikum. Selskapet spesialiserer seg innenfor forretningsmarkedet og har omlag 150 enheter og 3100 ansatte i Norge, Sverige, Finland, Polen, Russland og de Baltiske Landene. Selskapet omsatte i fjor for €1,5 milliarder og i Norge for 2,3 mrd NOK.

Kesko, som er eier av Onninen, er den femte største aktøren innen byggevarehandelssektoren i Europa, og inkluderer kjeder som Byggmakker, K-rauta, Rautia, Senukai og OMA. Selskapet opererer inne byggevarebransjen i Norge, Finland, Sverige, Estland, Latvia, Litauen, Russland og Hviterussland. Kesko omsatte i 2014 for €2,2 milliarder og har totalt omlag 9000 ansatte. I Norge er Byggmakker med sine 89 utsalgssteder og med omsetning på 6 mrd kroner en av landets ledende byggevarekjeder.

Om Velferdsteknologi:

Velferdsteknologi er teknologisk assistanse som skal hjelpe bruker i det daglige liv, i ulikt samspill mellom kommune eller pårørende. Velferdsteknologi er spesielt rettet mot eldre mennesker, personer med kroniske sykdommer eller personer med funksjonsnedsettelse i ulike former og grader. Det anslås at omsetningen av velferdsteknologi vil utgjøre 99 milliarder 2014-kroner i 2035 med en årlig realvekst på 6,4 prosent. Markedet for VVS-arbeid og elektrisk installasjonsarbeid av velferdsteknologi i bygg og anleggsbransjen kan ut ifra dette anslås å utgjøre i overkant av fire milliarder kroner i samme periode.