Nordbygg er nummer èn innen bygg, eiendoms- og VVS-messer i Nord-Europa.
– Tallene er stabile og besøkerlojaliteten sterk. Totalinntrykket ligger på en sterk firer av fem mulige, og slik har det vært de seneste messene, sier Mikael Jansson, administrerende direktør i Fairlink, som har gjennomført undersøkelsen.
Åtte av ti besøkende på Nordbygg jobber i privat sektor. Størsteparten, 37 prosent, jobber innen produksjon. Andre store besøksgrupper er bestillere eller aktører innen beskrivende ledd.
Hela seks av ti har kjøpsinnflytelse på sin arbeidsplass. Andelen kvinner har økt betraktelig de senere årene. Siden forrige Nordbygg er økningen på hele 30 prosent, men fortsatt er drøyt 8 av 10 besøkende menn.
Antallet internasjonale besøkende har blitt fordoblet, og ligger i år på 13 prosent.
Nordbygg i tall:
• 47 629 besøk fra 73 land
• 38 prosent kom fra Mälardalen
• 49 prosent kom fra resten av Sverige
• 5 prosent kom fra de nordiske landene
• 8 prosent kom fra land utenom Norden
• Alder: 29 prosent er 55+, 24 prosent under 34.
• 58 prosent av besøkende hadde kjøpsinnflytelse