Av Odd Borgestrand
Frankfurt
Langberg slår i en samtale med VVS aktuelt under ISH fast at det norske markedet er interessant. Duravit har slitt noe med stabilitet blant ledende medarbeidere. MarkeddsjefEbbe Kristensen gjorde en solid jobb gjennom de siste tre årene, og vil bli savnet etter at han takket ja til et internasjonal oppdrag hos konkurrenten Grohe, der han også kom fra.
Salgsapparatet, som i dag består av to personer i Oslo og Bergen/Stavanger, skal utvides med ytterligere en person for prosjektmarked og Oslo-regionen. Ny markedssjefsjef vil også bli ansatt i løpet av kort tid. Backoffice vil fortsatt bli med norsk medarbeider lokalisert ved det danske kontor.
Duravit leverte meget gode resultater i Norge i 2016, og forventer det samme i 2017. Så skal altså omsetningen økes ytterligere de kommende årene.
– Nordmenn ønsker kvalitet og er opptatt av god design. Derfor mener vi Duravit har et stort potensial i det norske markedet, mener Jesper Langberg.
– Vår reise i Norge har vært preget av utfordringer. Vi startet opp med et flott show-room på Lysaker, men da finanskrisen slo inn ble dette showrommet stengt ned etter kort tid. I ettertid kan vi si at dette var en feil beslutning. Personlig har jeg savnet dette show-rommet. Markedet er i stadig endring og i første omgang etablerer vi samarbeid med eksterne partnere for å vise fram våre produkter. Et eget showroom kan imidlertid dukke opp igjen. Det skal jeg ikke avvise, sier Langberg til VVS aktuelt.
– For Duravit er grossister og rørleggere svært viktig. Vi ser også at forbrukerne er blitt langt mer aktive med å oppsøke interaktive nettsider når de skal fornye sine bad eller kjøkken. Det er viktig å finne den rette balansen her.
Hele dette intervjuet, samt mye annet ISH-stoff, kan du lese i kommende utgave av VVS aktuelt.