Nyheter

Hva er trendy på badet?

Bildet: Trenden i naturbadet blir drevet fra to sider: på den ene side av rasjonell nødvendighet
Bildet: Trenden i naturbadet blir drevet fra to sider: på den ene side av rasjonell nødvendighet

Av Odd Borgestrand
Frankfurt

På en inspirerende måte ønsket ISH sammen med den tyske sanitærindustrien å presentere dagens europeiske trender gjennom åtte ulike scenarier for individuelle løsninger. Antallet kunne sikkert vært utvidet mange ganger, men her var poenget å bidra til kreative ideer for den enkelte besøkendes egne ønsker og behov.

Badet kan varieres i stil og utseende, helt avhengig av hvilken trend som mest påvirker brukeren og hva hans prioriteringer er.
Så hva er disse trendene, og hvilke alternativer for tilpasning er allerede tilgjengelige for forbrukerne, eller vil være det i nær fremtid?  Det var dette «Frisk opp mitt dag» ønsket å gi svar på.

– Faktum er at ønsket om originalitet og selvopplevelse vokser hele tiden. Når vi snakker om et eget bad i dag, betyr det ikke ekstravagante beslag og møbler eller eksepsjonelt originale ideer, men heller et bad der utseende og funksjoner er skreddersydd helt til brukerens egne ønsker og de arkitektoniske omstendighetene som de fleste må ta hensyn til når de skal friske opp sine baderom, sier administrerende direktør Jens J. Wischmann i VDS, den tyske sanitærforeningen.
– Badet blir et stadig viktigere rom der folk nyter tiden, og derfor vil de ha et rom de kan identifisere seg med. Det handler med andre ord om individualisme og forbrukernes økende forståelse av et attraktivt innredet bad.

Det spiller ingen rolle om forbrukeren foretrekker et bad med et sømløst, homogent utseende eller et stilig arrangement, blandet med vintage-elementer. Takket være den enorme mengden varianter og ekstremt komplekse produktserier på markedet, inneholder nesten alle merkenavnprodusentens samling en løsning for alle typer innstillinger. Det er blitt et spørsmål om smak, fordi det nå er mulig å foret tilpasninger ned til den minste detalj.  Sandblåsingsteknologien tillater tilpassede mønstre å bli «malt» på dusjen, og emblemene kan innlemmes i speil, glass eller fliser. 

Les hele denne reportasjen i VVS aktuelt nr. 4, med baderomstrender som tema, som snart er ute hos abonnentene.

Dersom du ikke har tilgang på papirutgave av VVS aktuelt, kontakt oss gjerne for et helt uforpliktende prøveabonnement!