Nyheter

Vil være best i verden på flislegging

Av Odd Borgestrand
Bologna, Italia

Det første som møter de drøyt 100.000 besøkende på årets messe i Bologna er et spennende verksted der landets fremste installatører tilpasser og monterer seks ulike rom. Elementene som visualiseres er jord, vann, luft og ild. Det ferdige produktet blir vår egen klode i miniatyr, nesten like fullkommen som originalen.

Assoposa, den italienske flisinstallatørforeningen, har utarbeidet krevende prosjekter der det virkelig må benyttes avanserte teknikker for å fullføre de ulike prosjektene. Det er mesterne innen faget, og dermed de mest erfarne flisleggerne i Italia, som er hentet inn for å vise besøkende og studenter hvor kreativt og dekorativt ulike flistyper kan benyttes.

Store fliser og store aktører
Flisene som skal brukes i denne demonstrasjonen er de som dominerer i det italienske markedet for tiden, nemlig store og tynne flispaneler i tillegg til keramiske fliser. Mapei, som i år markerer 70 års jubileum satser ekstra på å være i fokus. Selskapet, som ble grunnlagt i Milano i 1937, er i dag verdensledende innen produksjon av fliser, limprodukter og andre kjemiske produkter for byggeindustrien. Gruppen har nå 81 datterselskaper med 70 produksjonsanlegg i drift i 32 land. Under årets Cersaie har de sin egen hall for utstilling, demonstrasjoner og faglige foredrag hele uka. Raimondi, Fila og Schlüter-Systems er også med i denne delen av messe-programmet med sine nyeste og mest avanserte produkter på markedet.

Populære seminarer
I «Città della Posa» er det hver dag tekniske seminar om monteringsretningslinjer for XXL-paneler. Seminaret går over fire timer, fordelt på teori og praksis, og interessen for å delta har vært stor. Seminarene er spesielt rettet mot designere, arkitekter og ingeniører. Italienerne ønsker å utbre faget også til andre nasjoner, og har i år derfor invitert den amerikanske flisentreprenørforeningen til å være med på opplegget. Her er hensikten at amerikanerne skal lære seg arbeidsteknikker og dele kunnskap med sine italienske kolleger. I bunnen ligger selvsagt en visjon om økt eksport av italienske fliser til det amerikanske markedet.