Av Odd Borgestrand
Administrerende direktør Christian Buhl kunne i formiddag, med betydelig stolthet, invitere til selskapets nye interaktive hus.
Design, funksjonalitet og teknologi
Når alle internasjonale messer er satt på vent må aktørene i det globale VVS-markedet ta fram nye måter å nå ut med sitt budskap, og Geberit-konsernet har utvilsomt lagt ned stor kapital i sine innovasjonsdager. Innovasjonsdagene, som gjennomføres på engelsk, har det samme programmet over tre påfølgende dager, slik at «messedeltakerne» selv kan sette opp sitt program for å få med seg alt av interesse. For norske messedeltakere er alle innleggene tekstet på norsk.
Hovedtemaene er design, funksjonalitet og teknologi i «House of Geberit»
En innovativ aktør
– Innovasjon er selve hjertet i Geberit. Vi investerer 750 millioner norske kroner hvert år i innovativt produktarbeid, noe som resulterer i mellom 30 til 40 nye patenter årlig, fortalte konsernsjef Christian Buhl i sin velkomsthilsen i dag, før årets nyheter fra Geberit kom på løpende bånd gjennom dagen.
Christian Buhl understreket at Geberit er et selskap som selger godt utprøvde og komplette systemer. Det er en garanti for at alle komponenter i et produkt «snakker sammen».
Geberit henvender seg disse dagene til rørleggere, ingeniører, arkitekter, interiørdesignere, utstillere og grossister. Her er det produktinformasjon og praktisk kunnskap i kompakt form med moderering, videoklipp og animasjoner. I tillegg er det en personlig chatte-plattform der man i lukket rom kan snakke med sentrale personer i det norske Geberit-systemet.
9 ulike bolker
Under innovasjonsdagen er det et bredt utvalg av temaer som blir omtalt. Her handler det om Geberits nyheter innen rørsystemer, innovativt design på baderom og selvsagt siste nytt innen dusjtoaletter. Et eget foredrag om hvordan komforttilpasninger på baderommet kan bidra til bedre hygiene og gi mer plass er også et tema. Geberit er på ballen og presenterer innovativt design og gode ideer for toaletter, servanter og baderomsmøbler. Her ønsker Geberit å gi forhandlerne en aha-opplevelse med mer innovative funksjoner og økt fortjenesten ved å selge produkter av høy verdi.
Videre er det egen sesjon med Geberits berøringsfrie løsninger som har som mål å gi bedre hygiene i våtrom.
Bærekraftige produktinnovasjoner
For aktører innen bygg er det en egen sesjon om planleggingsverktøy og bygningsinformasjonsmodellering som kan gjøre planleggingsprosessen enklere. VVS-ingeniører har tilgang til fullstendig oppdaterte og landspesifiserte BIM-data for Geberit-produkter.
Her blir også nye apper og digitale verktøy som Geberit bruker til å hjelpe fagpersonell ved installasjon og innkjøp. Til slutt kommer det en oversikt over bærekraftige produktinnovasjoner i nordisk design, der Geberits norske markedssjef Katharina Sølvberg har en sentral rolle.
Tar kundene på alvor
Produktsjef for tekniske tjenester i Geberit, Odd Skriden, sier til VVS aktuelt at han er gledelig overrasket over konseptet.
– Det er kulturforskjeller mellom Sveits og Norge når det gjelder kundetilpasning, men her har konsern-ledelsen tatt det nordiske markedet på alvor og «levert varene» på en god måte. Vi har lagt ned betydelig et arbeid også fra norsk side i dette konseptet. Vi har vært spesielt opptatt av å tekste innholdet på en slik måte at det treffer de ulike målgruppene på deres eget språk. Jeg tror de som følger innovasjonsdagene på nett vil sitte igjen med en klar oppfatning av at Geberit er en seriøs og solid aktør som tar sine kunder på alvor. Selvsagt skulle vi aller helst møtt våre kunder ansikt til ansikt på ei fysisk messe, men når det ikke er mulig framstår denne digitale løsningen som et godt alternativ, sier Skriden.
Et godt alternativ
Markedssjef Katharina Sølvberg skulle også gjerne møtt de ulike kundene fysisk, men mener «House of Geberit» er et godt alternativ. Om lag 300 norske deltakere har meldt seg på den digitale utgaven. Det er fortsatt mulig å få med seg alt innhold, da samme program blir gjentatt hver dag, men til ulike klokkeslett.
– Det viktigste for oss er jo å nå ut med våre produktnyheter og å fortelle rørleggere og andre aktører om våre digitale tjenester. Her er det mye å hente innen kompetanseheving, slår Sølvberg fast.
Hun håper norske rørleggere kan bli inspirert til å formidle sin kunnskap enda bedre ut til forbrukerne.
– De har en viktig rolle i å fortelle om hvilke alternativer som finnes i markedet. Rørleggere som presenterer nye valg vil også få fornøyde kunder. De har et stort potensial her, sier Sølvberg, som gleder seg til å delta på fysiske fagmesser når det åpnes for det.