Roca, også kjent under LAUFEN-merket i Norden, er en global pioner innen design, produksjon og markedsføring av baderomsprodukter. Selskapet har nettopp lansert sin Bærekraftsrapport for 2022. Rapporten dokumenterer selskapets betydelige fremskritt innen bærekraft.
Den omfattende rapporten dykker ned i selskapets ESG-strategi og fokuserer på dets påvirkning innenfor tre hovedområder: Mennesker, Planet og Fremgang.
Forpliktelse til bærekraftig utvikling
– Roca har skrevet bærekraft inn i sin DNA med en stolt historie som strekker seg over et århundre. Som en del av sin dedikerte forpliktelse til bærekraftig utvikling, sluttet selskapet seg til FNs Global Compact for å arbeide målrettet for å oppnå Bærekraftsmålene (SDG-ene). Roca Group streber etter å forbedre menneskers livskvalitet samtidig som de bidrar til å bevare miljøet, sier Julie Hansen, markedskoordinator i LAUFEN Nordic A/S, i en pressemelding.
– Dette oppnås ved å skape felles verdier som gjør det mulig å investere i utvikling av kvalitetsarbeidsplasser og miljøpleie. Rapporten fremhever åtte sentrale områder i Roca Groups ESG-strategi, inkludert avkarbonisering, bærekraftige materialer og produkter, personlig utvikling, samfunnsengasjement og mer, sier Hansen.
Konkrete skritt mot bærekraft
Selskapet har tatt konkrete skritt mot bærekraft innenfor tre viktige områder:
1. Mennesker:
Med en arbeidsstyrke på over 21 000 ansatte har Roca skapt en mangfoldig arbeidsstyrke med over 80 nasjonaliteter. Det legges også stor vekt på opplæring, der selskapet i 2022 tilbød mer enn 132 000 timer opplæring med en gjennomsnittlig tilfredshetsgrad på 8,8.
2. Planet:
Med en imponerende reduksjon på 47 prosent i vannforbruket siden 2018 og en 39 prosent reduksjon i direkte CO2-utslipp, er Roca Group nær målet om karbonnøytralitet innen 2045. Selskapet har også investert i fornybare energikilder og sirkularitet.
3. Fremgang:
Roca Group forplikter seg til å generere delt verdi, noe som gjenspeiles i en investering på 135 millioner euro for å forbedre prosesser, digitalisering og bærekraft. Selskapet fremmer også en kultur for innovasjon gjennom partnerskap og investeringer i åpen innovasjon.
Nye åpenhetsinitiativer
– For å kommunisere sine fremskritt innen bærekraft har Roca Group lansert en ny nettside, www.rocagroup.com. Her kan selskapets bærekraftsrapport leses, og nøkkelindikatorer for fremskritt innen Mennesker, Planet og Fremgang kan konsulteres. Denne bærekraftige nettsiden drives av fornybar energi og er blant de mest bærekraftige sidene på internett ifølge uavhengige kilder, heter det avslutningsvis i pressemeldingen.
Om Roca Group:
Roca Group, grunnlagt i Barcelona i 1917, er en verdensleder innen design, produksjon og markedsføring av baderomsprodukter. Med mer enn 21 000 dedikerte ansatte og tilstedeværelse i 170 land, fortsetter selskapet å jobbe mot en mer bærekraftig fremtid gjennom innovasjon, engasjement og en ekte lidenskap for samfunnsforbedring. Sveitsiske LAUFEN har vært en del av Roca-konsernet siden 1999.