Indre Østfold kommune skal bygge nytt renseanlegg for kommunen 2025-2032. Det gjennomføres nå en konkurranse for engasjering av rådgivere som skal bistå med prosjektgjennomføring og prosjektstyring.
Målet er å inngå avtale med en leverandør som skal ha ansvar for daglig ledelse av prosjektet, dvs. planlegge, organisere, kvalitetssikre, styre og kontrollere den totale gjennomføring av prosjektet. Denne avtalen omfatter kun rådgivere for prosjektstyring. Ved gjennomføring av anskaffelser for rådgivningstjenester utover det som omfattes av denne avtalen, vil valgte leverandør være inhabil i anskaffelser av rådgivningstjenester til prosjektet.
Ved etablering av byggherreorganisasjon skal det bl.a fastlegges beslutningsnivåer, retningslinjer for rapportering, behandling av endringsforslag, fastlegges retningslinjer for styring av eller endring i budsjett, økonomi og fremdrift, fastlegge mandat og ansvar for utfyllende programmering og programendringer i prosjektfasen , samt utarbeide et overordnet utkast til beslutningsplan.
Indre Østfold kommune har i dag 5 renseanlegg: Mysen renseanlegg, Revaug renseanlegg, Elvestad renseanlegg, Solbergfoss renseanlegg og Ringvoll renseanlegg. Det skal bygges nytt renseanlegg på Stegen i Askim. Det er renseprosessen som er førende for byggets utforming. I tillegg skal det bygges utløpsledning til Glomma, overløpsledning og overføringsledning med pumpestasjon fra Revaug renseanlegg til Stegen.
Overføringsledning med pumpestasjoner fra Mysen renseanlegg til Stegen renseanlegg gjennomføres som egen entreprise. Det nye renseanlegget skal dimensjoneres for 60.000 PE. Det nye anlegget dimensjoneres etter nåværende og fremtidige rensekrav, og skal tåle befolkningsvekst og miljøforandringer
Det skal tilbys følgende fem roller på avtalen (ytterligere roller tilknyttet prosjektstyring kan bli aktuelt i avtaleperioden):
1. Prosjektleder / samspillskoordinator
2. Prosjekteringsleder
3. Prosjektleder bygg og anlegg
4. Prosjektleder prosessteknikk
5. Jurist/advokat: ansvar for kontraktstrategi, anskaffelser, entrepriserett og juridiske spørsmål.
Avtalens varighet: 15.09.2025 – 31.12.2032
Oppdragsgiver: Indre Østfold kommune
Tilbudsfrist: 17. juni 2025
Kontraktstildeling: Uke 27