Anlegg

Flyr inn Wavin XL-rør med helikopter på Voss

Bildet: Fonnafly Helifly AS frakter Wavin-rør opp fjellsiden ved Voss – en løsning som minimerer inngrep i naturen. Foto: Wavin

Byggingen av en ny kraftlinje mellom Granvin og Bu krever alternative løsninger. Med utfordrende terreng og høyder opp mot 700 meter, har helikoptertransport blitt nøkkelen til effektiv fremdrift.

Prosjektet er en oppgradering av dagens linje, som ikke lenger har tilstrekkelig kapasitet. Byggingen av den nye traseen stiller store krav til både logistikk og planlegging.

Ekehaug Maskin AS har hatt ansvar for grunnarbeid og fundamentering i prosjektet. Driftsleder Øyvind Dyrdal er en av de som har vært involvert i helikopterleveransene.

Gravemaskinene må demonteres

– Når området vi skal bygge er så utilgjengelig, må vi bruke helikopter. Alternativet er å bygge veier i terrenget, og gjøre store inngrep i naturen. Ved å løse det på denne måten, ser man nesten ingenting etterpå, sier han og legger til:

– Vi flyr inn alt av materiell, inkludert betong og mastene når de skal monteres. Selv gravemaskinene må demonteres, fraktes i deler og bygges opp igjen på byggeplassen før de kan brukes.

Ferdigkappede Wavin-rør klargjort for bruk som forskaling i mastefundamentene. Foto: Wavin

BKK er byggherre for prosjektet, ON Linje AS har hovedentreprisen, og Ekehaug Maskin er engasjert som underentreprenør. Det er Fonnafly Helifly AS som står for helikopterflyvningen.

Effektiv logistikk og godt samarbeid

Norsk Wavin har levert 2200 mm rør, som brukes som forskaling for mastefundamentene. Rune Bakke, distriktsleder for VA Vest i Norsk Wavin, er imponert over hvor smidig transporten av rørene har gått, selv til toppen av fjellet.

– Det er ikke hver dag rørene våre blir fraktet med helikopter, men vi er glade for at det har gått så bra. Vi har jobbet med Ekehaug Maskin på flere prosjekter tidligere, men dette er første gang vi gjør noe av denne typen sammen. De har løst oppgaven på en svært god måte, sier Bakke.

Wavin-rør bruk som forskaling. Foto: Wavin

Dyrdal deler samme erfaring:

 – Vi har hatt flere oppdrag sammen tidligere, hovedsakelig innen vann- og avløpsprosjekter med langt mindre dimensjoner. Dette har vært en helt annen skala, og det har fungert veldig bra.

Været byr på utfordringer

Til tross for at leveranse via helikopter er svært effektivt, kan det by på enkelte utfordringer underveis.

– Vestlandsværet kan være krevende. Tåke gjør det umulig å lette, og sterk vind kan komplisere monteringsarbeidet. Det hender vi må utsette oppdrag, og det er en del av hverdagen, forklarer Dyrdal og fortsetter:
– For et par uker siden måtte vi avbryte en helikopteroperasjon på grunn av tett tåke. Helikopteret ble stående på Granvin, og piloten måtte kjøres tilbake til Voss. Dagen etter lå tåka fortsatt tett over Voss, men det var helt klart der helikopteret stod, så vi fikk gjennomført likevel. Av og til har man litt hell i uhell.

Ferdig støpte søyler på den nye 132 kV kraftlinjen mellom Granvin og Bu. Foto: Wavin

Kraftlinjen er forventet ferdig til julen 2026.

 – Med godt samarbeid, fleksible løsninger og solid innsats fra alle involverte, er vi godt på vei mot målet, avslutter Dyrdal.

logo
Bjørn Laberg