Nyheter

Ahlsells med tre bærekraftspunkter til politikerne

Bildet: Justis- og beredskapsminister Monica Mæland var lydhør til Ahlsells Elisa Gasperini
Bildet: Justis- og beredskapsminister Monica Mæland var lydhør til Ahlsells Elisa Gasperini

På plass var også Ahlsells sjef for bærekraft og samfunnsansvar Elisa Gasperini– og det resulterte i en god dialog rundt hva som er mulig innen bærekraft, og transport spesielt.

Rett før ferien slapp Ahlsell nyheten om hvilke grep som tas for at Ahlsell-kundene skal være bransjens mest bærekraftige på vareleveranser. 

LES OGSÅ: Historisk utslippskutt – allerede i 2021!

Ahlsell flytter kundeleveranser og butikkpåfyll over på elektrisk (tog, varebil og lastebiler) og biogass (lastebiler) så raskt som mulig for å bli tilnærmet utslippsfrie. Siden det er noe manglende infrastruktur på lading og fylling, samt for få tyngre kjøretøy på el og Biogass de neste måneder, tar Ahlsell en snarvei innom biodiesel, som erstatter tradisjonell diesel, slik at grossisten allerede ved utgangen av 2021 har redusert sitt utslipp med 70 prosent. 

– Det virket som politikerne som besøkte oss satte pris på at vi viser vei i bransjen og tør å investere i en vesentlig mer bærekraftig business, sier Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar i Ahlsell, i en pressemelding.

– Vi fikk samtidig presentert våre ønsker fra myndighetene for å få enda mer tempo på null-utslipp,  og vi la frem følgende tre bærekraftspunkter til politikerne:

1. Ønsket om en enda tøffere avgiftspolitikk på tradisjonell diesel, slik at elektrisk, biogass (og HVO i en overgangsfase) blir enda mer interessant for transportnæringen.

2. Inntektene fra en tøffere avgiftspolitikk, økt bompengesats og rushtidsavgifter på tradisjonell diesel må gå til incentiver til utbygging av fylling (biogass) og lading (elektrisk), samt incentiver til innkjøp av tyngre kjøretøy på elektrisk og biogass (Enova).

3. Det offentlige må utfordres til å vektlegge bærekraft i anbud i enda større grad, hvor offentlige kunder skal kreve dokumentasjon fra leverandørene på at de faktisk leverer grønt ift. anbudskrav (her er det en varierende praksis i dag). Vi vet at en vesentlig andel av miljøregnskapet på en byggeplass er transport av varer inn på byggeplassene. Det samme gjelder for rammeavtaler med det offentlige på vareleveranser til offentlige kunder, sier Gasperini avslutningsvis.

Bildet: Ahlsell-butikken i Arendal fikk besøk av Justis- og beredskapsminister Monica Mæland og flere lokale politikere.