– Ja, det er en toalettskål som henger på veggen, sier Arne Håkon Burdal.
Han er administrerende direktør i den norske virksomheten til sanitærkonsernet Geberit. Det sveitsiske milliardkonsernet utvikler, produserer og selger blant annet dusjtoaletter.
– Hvor mye innovasjon kan man egentlig gjøre, sier en lattermild Burdal, før han slår om til en mer alvorlig stemme.
– Et toalett er ikke lenger bare et toalett, fremhever han.
Blant annet forteller Burdal om at Geberit legger ned store ressurser på å utvikle produktene innen områder som akustikk, hydraulikk, statikk, hygiene, brannsikkerhet og type materiale.
– Det er en egen verden der svært dyktige ingeniører, arkitekter, teknologer og designere jobber skulder ved skulder for å utvikle fremtidsrettede løsninger for baderommene våre.
I selskap med Netflix og Tesla Motors
Årlig kårer magasinet Forbes de 100 mest innovative selskapene i verden. I selskap med bedrifter som Tesla Motors og Netflix figurerer Geberit som det eneste sanitærkonsernet på listen fra 2015.
– Det er gøy å være med på listen, men det er også nødvendig hvis vi skal klare å utvikle løsninger som kundene våre krever.
For hver krone det sveitsiske sanitærkonsernet får inn, går mellom to og tre øre til formål som er øremerket innovasjon. Det gjør at Geberit bruker omtrent en halv milliard kroner på forskning og utvikling i løpet av 12 måneder.
– Innovasjon er nøkkelen til suksess for Geberit, slik det har vært siden selskapet ble grunnlagt for snart 150 år siden, forteller Burdal.
I løpet av de siste fem årene er antall registrerte patenter over 100. En av patentene sanitærkonsernet har registrert er en type toalett der spylekanten ikke finnes.
– Under spylekanten på tradisjonelle toaletter samler det seg ofte skit og bakterier. I vår løsning sender man i stedet vannet rundt i skålen. Det er langt mer hygienisk. I tillegg reduseres lydnivået, sier Burdal.
Rolls Royce-toalett ble til med stjernedesigner på laget
For ikke lenge siden kom Geberit med en ny toppmodell, der dusjtoalettet har en rekke funksjoner utover det å rengjøre deg med vann og føne etterpå.
– Lokket går ned av seg selv etter bruk, det varmes opp før du setter deg på det, det tennes et lys så du ikke trenger full belysning ved nattlige besøk og ikke minst har det et eget luktavsug.
Prisen for toppmodellen AquaClean Mera er nærmere 37.000 kroner, men mindre avanserte alternativer med dusj-løsning fås ned i 7.000 kroner.
Mannen bak designet av toppmodellen er den sveitsiskfødte designeren Christoph Behling. Foruten å ha designet toaletter for Geberit, er Behling også sjefsdesigner for klokkemerket TAG Heuer.
– Sammenhengen mellom de to er perfeksjon, et konsept som ligger i hjertet av sveitsisk filosofi. Produksjon av et produkt med dårlig kvalitet i Sveits er nesten ensbetydende med forræderi, uttaler den internasjonalt anerkjente designeren.
Et nisjeprodukt i Skandinavia: – Vil endre seg
Statistikk viser at mer enn hvert syvende toalett som installeres i Japan er et dusjtoalett. I Skandinavia er dusjtoaletter fortsatt er nisjeprodukt.
– Dette vil endre seg, og er et spørsmål om tid. Hvis bilen din er skitten går du ikke løs på rengjøringen med håndklær og tørkerull, men bruker vann for å få et best mulig resultat. Samme logikken gjelder når du skal rengjøre deg bak etter et toalettbesøk, sier Burdal.
Norgesjefen i Geberit opplever at en stadig større andel av nordmenn blir opptatt av velvære på baderommet.
– Vi legger mer penger, tid og betydning i baderommet enn hva vi gjorde bare for noen få år siden. En konsekvens av dette er at fremtidsrettede forbrukere investerer i mer hygieniske alternativer, avslutter Burdal.