Den rensede metangassen skal brukes på Veolia Miljø sine renovasjonsbiler, og produseres ved Oslo kommune, Vann- og avløpsetaten sitt anlegg på Bekkelaget. Gassen leveres av AGA AS.
Flere biler
Allerede i september i fjor tok Veolia Miljø i bruk 13 gassdrevene renovasjonsbiler til innsamling av avfall fra Oslobeboerne, og nå starter selskapet opp et nytt område i kontrakten med kommunen hvor 15 nye gassdrevne biler tas i drift. Det er som et resultat av dette at Veolia Miljø i samarbeid med AGA AS har etablert Oslos første biogasstasjon, plassert ved Veolia Miljø sitt hovedanlegg i Oslo, Groruddalen Miljøpark.
Tunge kjøretøy
I dag er det duket for offisiell åpning.
– Vi er stolte over at vi kan gå foran og vise at det går å bruke miljøvennlig drivstoff til tunge kjøretøy, sier direktør Bjørn Kopstad i Veolia Miljø Divisjon Nord-Øst i en pressemelding.
Klimaregnskapet viser at disse 28 gassbilene bidrar til en besparelse på 509 tonn CO2 per år for selskapet.
– Biogass er CO2-nøytral og gir det laveste utslippet av forbrenningsgasser. Bilene som kjører på biogass har mange av de samme karakteristikker som dieselmodeller når det gjelder kjøring og ytelse, men de avgir ikke røyk eller partikler, og er langt mer stillegående enn tradisjonelle biler, sier Kopstad.
Samarbeid
Prosjektet er et samarbeid med bl.a. Oslo kommune, AGA AS og de ulike leverandører av biler; Bertel O Steen Vare, Last og Buss og Renault Trucks.
– Vår rolle er å bygge fyllstasjoner, eller å bringe gassen til markedet, skaffe biogass, sørge for back-up og generelt bygge et transportmarked på biogass, forteller New Business ansvarlig i AGA AS, John Melby.
– I tillegg arbeider vi med å øke kunnskapen om biogass som miljøvennlig drivstoff til bil, buss og lastebiler.
I Sverige er man allerede godt i gang, med 400 fyllestasjoner og over 15.000 personbiler som kjører på biogass.
– Får vi lignende politiske beslutninger i Norge som i Sverige er jeg helt sikker på at biogass blir fremtidens drivstoff pga den store miljømessige fordelen, avslutter Melby.