Nyheter

Arbeidssko må ikke være kjedelig

Bildet: Slik kan en moderne vernesko se ut. Her handler det både om trygghet
Bildet: Slik kan en moderne vernesko se ut. Her handler det både om trygghet

Av Odd Borgestrand

First officer i Airtox Industries AS, Klaus Nielsen, mener det er viktig at arbeidssko nå lever opp til standarder som er trygge og samtidig gode å ha på seg. Fritidssko eller sportssko benyttes bare et par timer i døgnet, men arbeidssko skal holde en hel arbeidsdag gjennom ei hel uke.

-Det er viktig å ha dette fokuset, og i tillegg fortjener også arbeidsfolk på bygg og anlegg gode sko som også har et fint utseende og smakfullt design.

Det er skjedd en stor utvikling når det gjelder produktegenskaper, materialer og funksjonalitet. En vernesko er en langt mer komplisert sko å produsere, fordi den består av en rekke ulike elementer som først og fremst skal ta vare på sikkerheten.
-Vi utruster skoene våre med de mest innovative og banebrytende teknologiene som noensinne er sett i vernesko, hevder Nielsen i samtale med VVS aktuelt.

-Våre sko har beskyttende lettvekts tåkapper, sterke og lette sømvern, såkalte ESD-såler,fra engelske  «electrostatic dissipating soles», støv- og fuktabsorberende innleggssåler med kjøleeffekt, superlette og fleksible midtsåler og en slitesterk ytre såle med sklisikkerhet. Skoene er selvsagt også vanntett og med en pustende overdel. 

Nasjonalt forhandlernett

Airtox har vært på det norske markedet et par, og jobber nå aktivt med å bygge opp et nasjonalt forhandlernett med sertifiserte butikker. Selskapet har et mål om å utvide sitt globale fotavtrykk og gjøre sine produkter tilgjengelige i enda flere land i den nærmeste fremtid.

Det er viktig at de vi skal samarbeide med faktisk går hundre prosent inn i et partnerskap. Dette er noe vi skal gjøre sammen, og våre samarbeidspartnere skal representere de vi ønsker å stå for. Her har vi et helt klart konsept, både når det gjelder produkt og hvordan det skal eksponeres ute i butikkene.

Sertifisering

-Vårt mål er ikke å selge vernesko, men å utvikle våre partneres forretning på dette segmentet. Vi tror vi kan bidra til økt salg hos dyktige partnere som tar samarbeid og kompetanseutvikling på alvor.

Airtrox har sitt eget kompetanseutviklings-program for nye partnere. Her lærer våre partnere hvordan man selger en Airtrox-sko, hvordan produktet er bygget opp og hvordan håndterer man sine kunder. Alt dette er en del av basis-utdannelsen, som ender opp med en sertifisering.

Selve skoproduksjonen foregår i flere ulike land, både i Europa, Sør-Amerika og Asia, og utvalget er for både kvinner og menn.

Klaus Nielsen trekker fram Bygg Reis Deg som en viktig messe fordi selskapet her møter mange av sluttbrukerne.

-Det er jo dem vi er til for. Derfor setter vi pris på alle som besøker vår stand og som gjerne vil prøve, føle og kjenne på våre sko. Dersom sluttbrukerne er fornøyd er vi fornøyd og da vet vi at også seriøse partnere vil komme til oss, sier Nielsen til slutt.