Nyheter

Avvikler håndverkerklagenemnda

Bildet: Forbrukerrådet mener ikke det er nødvendig med en egen nemnd for håndverkerklager.
Bildet: Forbrukerrådet mener ikke det er nødvendig med en egen nemnd for håndverkerklager.
14.09.11: Etter en evaluering av prøveordningen fra 2008 foreslår styret nå at Håndverkerklagenemnda opphører ved årsskiftet. 
Håndverkerklagenemnda ble opprettet som en prøveordning i 2008, da det ble inngått en avtale mellom Forbrukerrådet og ni bransjeorganisasjoner tilknyttet NHO-systemet om opprettelsen av en Klagenemnd for håndverkertjenester på fast eiendom. Etter en evaluering av ordningen foreslår nå styret at nemda opphører fra årsskiftet 2011/2012. 

Bakgrunnen for det enstemmige forslaget fra styret er at Forbrukerrådet har kommet frem til at de ikke ser det hensiktsmessig å opprettholde nemnda. 
– Forbrukerrådet viser til at sakene som kan behandles i nemnda også kan behandles i Forbrukerrådet/ Forbrukertvistutvalget (FTU), skriver styret i en pressemelding.

Forbrukerrådet mener at det er uoversiktelig for forbrukerne å ha to parallelle klageløp for håndverkertjenester på fast eiendom, og at dette bidrar til å gjøre klageprosessen mer uoversiktelig for forbrukeren. I tillegg mener Forbrukerrådet at forbrukeren er bedre tjent med å ha et klagepunkt uavhengig av håndverkerens eventuelle organisasjonstilknytning. Og muligheten for dobbeltbehandling bidrar til økt ressursbruk for Forbrukerrådet i klagesaksbehandlingen. 

De av styrets medlemmer som representerer bransjeorganisasjonene og som med unntak av Forbrukerrådets egeninnsats er de som har finansiert nemndas drift, ønsket allikevel å fortsette virksomheten. Men de tar Forbrukerrådets avgjørelse til etterretning. 
– Styret vil samtidig understreke det gode samarbeidet mellom partene i forbindelse med nemndas virksomhet, heter det i pressemeldingen.