Sanitær

Ballade om ”musikalske” armaturer

Strauss fra Zeromix til venstre og Starck fra Hansgrohe til høyre. Kan du se forskjellen?
Strauss fra Zeromix til venstre og Starck fra Hansgrohe til høyre. Kan du se forskjellen?
21.09.10: Det blyfrie servantbatteriet Strauss fra produsenten Zeromix, som markedsføres av Boco Europe i Norge er et rent kopi-produkt av Axor Starck fra Hansgrohe. Det hevder markedssjef Tor Strand Jacobsen i Hansgrohe AS.
Av Odd Borgestrand 

Den sentrale ledelsen i Hansgrohe i Tyskland har nå startet undersøkelser vedrørende salg og markedsføring av dette produktet som er designet av den meget kjente designer Philippe Starck.
–Det er foreløpig ikke besluttet hvilke virkemidler Hansgrohe kommer til å ta i bruk for å stoppe markedsføring og salg av produktet til Boco Europe, sier Jacobsen til VVS aktuelt. 

Solgt i flere år
Pål Christoffersen i Boco Europe AS i Drammen opplyser at Strauss-batteriene er solgt i Danmark siden 2002. Boco Europe har salgsrettighetene på Zeromix i Norge, Sverige og Finland.

–Når det gjelder påstandene om at navnet Strauss er valgt fordi Hansgrohe sine heter Starck, så tror jeg nok at alle kan se at det er en helt urimelig påstand. De øvrige serier i Zeromix heter Brahms og Vivaldi og henspeiler seg på musikknavnet og ikke Hansgrohes Starck, sier Christoffersen, som henviser til rettighetshaveren for Zeromix-produktene i Europa, dansken Bent Westergård i importfirmaet Kimpor Dex i Silkeborg 

En ballade
Westergård sier til VVS aktuelt at Zeromix fikk godkjent Strauss-batteriet allerede i 2002.
Umiddelbart etter godkjennelsene kom Hansgrohes danske advokat på banen med påstand om piratkopiering.  Etter en skriftlig redegjørelse om vårt produkt og de endringer vi straks foretok har vi aldri mer hørt fra den danske advokaten, sier Westergård.

Den eneste grunnen til denne ”balladen” for fortsatt å holde oss i den musikalske verden, er at vi har et blyfritt produkt, og det har fortsatt ikke Hansgrohe kommet opp med, sier Westergård med en viss ironi. 
Strand Jacobsen står fast ved at dette er et konkret og faktisk tilfelle av markedsføring og salg der en merkvaredesign og funksjon er 100 prosent kopiert. 

Hele artikkelen kan du lese i neste utgave av VVS aktuelt.