Sanitær

Ber om gode råd hos FFV

Bildet: Daglig leder i Fagrådet for våtrom
Bildet: Daglig leder i Fagrådet for våtrom

Av Odd Borgestrand

Det sier daglig leder i FFV (Fagrådet for Våtrom), Cato Karlsen.

– Jeg mener vår synlighet er en medvirkende årsak til at kvaliteten på våtrom blir stadig bedre. Vårt formål er jo nettopp at bransjen leverer godt håndverk i våtrom. Her har vi et godt samarbeid med Sintef Byggforsk når det gjelder anvisninger i Byggebransjens Våtromsnorm. Vi registrerer at stadig flere benytter våre anvisninger betyr at det blir færre vannskader og en høyere kvalitet på norske våtrom, slår Cato Karlsen fast.

– Hovedårsaken er at vi nå har klare regler for hvordan arbeidene på våtrom skal utføres. En håndverker må nå føre bevis for at løsningene som velges er gode nok i henhold til teknisk forskrift. Både produkter og løsninger skal verifiseres. Når det i tillegg også kommer en uavhengig kontroll for å se fagarbeiderne i kortene, ja da er vi på riktig vei, mener Karlsen.
Han mener alle håndverkere har et forbedringspotensial, og FFV bistår gjerne som faglige rådgivere.
– Vi ser at de bedriftene som er knyttet opp mot en kjede eller annen form for organisering gjerne løfter seg i kvalitet. Grunnen til dette er at de får viktige innspill og informasjon om hvordan jobben skal utføres og hvilke produkter som egner seg best for ulike oppdrag.

– Vi har nær kontakt med mange av kjedene innen rørfag. Vi kunne ønsket oss tettere kontakt også i forhold til byggmestersiden. Håndverkerne kan lett bli opptatt med sine daglige oppgaver og har ofte ikke tid eller anledning til å løfte blikket og fange endringer.  Derfor er det viktig at de får innspill fra sine kjedekontorer eller fra oss som et faglig organ. Det er viktig at håndverkere blir kikket i kortene og tar lærdom av dette. Nå blir de avkrevd dokumentasjon og da må de gå i seg selv.
Mye har endret seg de senere årene, og det er en utfordring å holde seg ajour med regelverk og forskrifter.

– Vi sier gjerne at riktig jobb første gang er det eneste det blir penger av. Dette er et budskap som når inn både hos håndverkere og forbrukere, også under årets Bygg Reis Deg, konkluderer Karlsen.