Sanitær

Berømte baderom på Cersaie neste uke

Bildet: Under årets Cersaie i Bologna kan besøkende ta en titt inn i baderom formet av kjente personligheter
Bildet: Under årets Cersaie i Bologna kan besøkende ta en titt inn i baderom formet av kjente personligheter

Av Odd Borgestrand

Cersaie har i år et fullbooket messeområde med nærmere 900 utstillere som dekker 161.000 kvadatmeter innendørs utstillingsområde. Fjorårets utgave samlet besøkende fra 180 land, og blant disse er det også flere norske delegasjoner som tar turen ned til en messe som blir betraktet som spesielt interessant på grunn av sin allsidighet og innovasjon. Så er det også en viktig faktor at italienerne har seilet opp blant de mest nyskapende og innovative produsentene innen sanitær og baderomsinteriør. Spesielt innen fliser har Italia markert seg gjennom en årrekke, og antallet utstillere innen dette segmentet utgjør en betydelig del av messen, med baderomsinteriør på andreplass.

Berømte baderom
Årets temautstilling handler om bad. Det er en egen utstilling av berømte baderom. Det vil si bad inspirert av kjente mennesker som har formet historie.
For deg som tar turen til Bologna er det bare å rette kompasset inn mot hall 30, der temautstillingen tar en stor del av den nye hallen.
De to kuratorene, Angelo Dall’Aglio og Davide Vercelli, har valgt en ny og svært nyskapende utstillingsmodell, en krysning mellom en tradisjonell messe og et kunstgalleri der hvert sett vil vise et lite antall nøye utvalgte gjenstander.
I motsetning til tidligere utgaver av arrangementet, vil hvert selskap i år ha sin egen uavhengige og tydelig gjenkjennelige plass

Fra Beatles til Freud
Her vil vi kunne se bad inspirert av personligheter som alt fra Beatles til Sigmund Freud, fra Coco Chanel til Piet Mondrian og fra Le Corbusier til Maria Callas. Konseptet er basert på at badet er velferdsstedet, et rom som skal innredes og tilpasses i henhold til brukerens egne personlige behov og smak, Berømte baderom vil dermed presentere en serie bad inspirert av personligheter som har utmerket seg på sine forskjellige felt – kunst, kultur, vitenskap, musikk eller kino – fra klassisk tid til i dag. Arrangørene lover en ironisk, morsom og relevant begivenhet som garantert vil vekke nysgjerrigheten til besøkende, mens det brede spekteret av produkttilbud tilbyr mange ideer til inspirasjon. Fokus for utstillingen vil være selskapene og deres tidløse designprodukter av høy kvalitet.

Berømte baderom vil bli iscenesatt i et visuelt tiltalende rom der hver innstilling blir et intimt og uavhengig sted som hyller den dyktige og innovative kvaliteten i italiensk stil, heter det i omtalen av temautstillingen. I utstillingsområdet blir det også arrangert møter, debatter, prispresentasjoner og vinsmaking. Partnerskapet med Bologna Design Week vil for øvrig også fortsette i år, med en portal som publiserer utstillingen som er installert i sentrum av historiske Bologna.

Ta gjerne kontakt med vår frilansjournalist Odd Borgestrand om du har reportasjetips i forbindelse med årets Cersaie. Vi er tilstede i Bologna fra mandag til onsdag. Epost: [email protected]