– Retten finner det ikke tvilsomt at Designkupp AS sin markedsføring av seg selv som «størst og billigst» kan påføre Pluss VVS AS vesentlig skade eller ulempe ved at de mister eller får svekket sin posisjon i det aktuelle markedet, og får redusert sin omsetning både på kort og lang sikt. Retten finner det på denne bakgrunn nødvendig å få stanset markedsføringen, heter det i kjennelsen.
Fjernes umiddelbart
Designkupp VVS må derfor fjerne teksten som hevder at firmaet er billigst på salg av kjøkken og bad umiddelbart. Samtidig må de betale saksomkostninger på rundt 85.000 kroner.
– Denne kjennelsen er et viktig signal om at sannhetsprinsippet fremdeles gjelder for all markedsføring. Den som forsøker seg på usann reklame vil bli stoppet. Denne avgjørelsen er gode nyheter for seriøse aktører etter min oppfatning, sier Pluss VVS sin advokat, Audun Lillestølen.
Designkupp VVS sier til f-b.no at de tar kjennelsen til etterretning, men at de ikke er enig.
– Vi har allerede gjort om på teksten i reklamen, og fra i kveld av vil det stå billig istedenfor billigst. Det betyr imidlertid ikke at vi synes at dette er greit, sier daglig leder Håkon Tegneby.
Vurderer motsøksmål
Han varsler nå at bedriften vurderer motsøksmål.
– Det som er saken, slik vi ser det, er at vi mener at når ikke vi kan bruke ordet billigst i en reklamekampanje, så kan heller ikke Pluss VVS gjøre det. Vi bruker de samme styringsverktøyene på pris, og mener vi ligger på samme prisnivå på dem, sier han.
Tegneby mener firmaet bevisst valgte å bruke ordet billigst i reklamekampanjen, som blir sendt på alle TV Norge-kanalene for å fremprovosere en reaksjon.
– Vi valgte allerede i 2011 å gå bort ifra ordet billigst i våre markedsføringskampanjer. Nå valgte vi bevisst å bruke det for å fremprovosere en reaksjon, og vi mener at når kjennelsen er som den er, så er det flere enn oss som må gjøre om på sine reklamekampanjer, sier Tegneby.