Nyheter

Biodrivstoff en trussel mot miljøet

Bildet: Hybrid-bilen Toyota Prius har vært en suksess i markedet
Bildet: Hybrid-bilen Toyota Prius har vært en suksess i markedet
27.11.09:-Det er helt feil å gi avgiftsfritak for biodiesel og pålegge bruk av biodrivstoff i veitrafikken. Vi bør nå satse på andre generasjons ”miljøbiler”. Det betyr at el-biler og hybrider tar over etter gass- og etanoldrevne biler, sier professor Göran Petersson ved Chalmers i Göteborg.
Av Oddvar Lind 
Petersson har forsket flere tiår på utslipp og skadevirkninger fra ulike typer drivstoff i kjøretøyer.
Han ser med en viss undring på debatten i Norge og viser til den enorme dokumentasjonen om biodrivstoff som finnes internasjonalt. 
-Bruken av biodrivstoff i stort omfang utgjør en alvorlig trussel mot miljøet og matproduksjonen i verden. Biodrivstoff er meget arealkrevende, og det biologiske mangfoldet ødelegges over store områder. I tillegg har biodrivstoff liten eller ingen betydning for å redusere utslippene av klimagasser når hele produksjonskjeden tas med, understreker han. 

Uten avgasser
Kravet i andre generasjons ”miljøbiler” bør være at bilene ikke slipper ut skadelige avgasser i byer og tettsteder. I tillegg bør bilene være utslippsfrie ved kaldstarter. I dag er det bare el-biler og el-hybrider av typen ”plugg in” som oppfyller disse kravene, sier Petersson.
-Med slike biler kan vi redusere helseskadene for store grupper mennesker. Vi kan sammenlikne det med innføringen av røykfrie miljøer i stadig flere land.
I andre generasjons ”miljøbiler” bør miljø- og helseaspektene få langt større vekt enn tidligere, og dette er i ferd med å skje, konstaterer han.
-Både i Sverige og internasjonalt satser bl.a. viktige deler av bilindustrien og mange energiverk på en elektrifisering av transportsektoren, både el-biler og el-kjøretøyer til nyttetransport og passasjertransport, samt plugg in-hybrider, presiserer han.   

Skadelige utslipp
Petersson har tatt for seg alle typer skadelige utslipp fra drivstoff som biogass og bifuel (biler som kjøres på naturgass eller bensin), etanol og fleksifuel (etanol og bensin) rapsolje-RME, diesel og bensin. Han analyserer både ressursbruk, miljøvirkninger og helseaspektene knyttet til de ulike drivstoffene. I tillegg analyseres el-biler, hybridbiler og el-biler med plug-inn systemer, samt sykkel som transportmiddel. Ikke overraskende kommer sykkel best ut i analysen.

-Klimaspørsmålene har tatt over miljødebatten, mens alle de andre skadevirkningene knyttet til kjøretøyenes utslipp er kommet i bakgrunnen. Det har ført til dårlig underbygde valg og en urimelig utforming av støtteordninger til ulike typer ”miljøbiler”. Det er på høy tid å se dette i en helhetlig sammenheng, der helse –og miljøskader får sin rettmessige plass, mener han. 

Bør avvikles
-Både bensin, diesel og etanol-E85 bør avvikles som drivstoff så fort som mulig. De inneholder mange skadelige stoffer, og det er all grunn til å sette spørsmålstegn ved produksjonen av råvarer til etanol fra et økologisk synspunkt.
Støtten til E85, som inneholder 85 prosent etanol og 15 prosent bensin, bør ikke forlenges, men erstattes av bedre alternativ, argumenterer Petersson.
Hele artikkelen kommer i neste nummer av VVS aktuelt