Blankpusser ventilene og satser helgrønt

 
Blankpusser ventilene og satser helgrøntBildet: Klar for nye utfordringer i et tøft marked: Cimberios nye administrerende direktør Per Erik Rosaak og styreformann og forretningsutvikler Sture Ombler (t.v). Foto: Odd Borgestrand
Etter 22 år i sjefsstolen går Sture Ombler (65) inn i nye roller som styreleder og forretningsutvikler i Cimberio AS. Ny administrerende direktør er Per Erik Raasok (50).

Av Odd Borgestrand

Raasok har vært Omblers nærmeste medarbeider i samtlige av de 22 årene firmaet har eksistert i Norge, og den nye direktøren har flere klare markeringsbehov på vegne av Cimberio. Raasok kjenner sin tidligere sjef svært godt. Sammen jobbet de ved Astrup AS, en av landets ledende selskaper innen innen maskinering, plate/sveis og plast, før Sture Ombler ble bedt om å etablere Cimberio sin norske avdeling.

22 års læretid

En måned etter etableringen i 1997 ble Raasok bedt om å bli med som selger i det nye selskapet. 22 år senere er han tydelig på at sjefsstillingen er noe han med glede takket ja til. Raasok har ingen formell VVS-utdannelse. Han har lang fartstid i Forsvaret og har erfaring både med å håndtere penger og personell. Raasok har også Kværner Engineering på sin CV i tillegg til arbeid med plastrørsystemer i Astrup. Raasok har gått den praktiske veien og har en unik interesse for faget. Derfor er han da også regnet som en meget dyktig fagmann.
- Jeg kan vel si at min læretid innen VVS-faget nå har vart i 22 år, og noe har jeg selvsagt fått med meg på disse årene. Det er utrolig mange hyggelige mennesker i denne bransjen, og derfor trives jeg også godt nettopp blant VVS-folket, sier han med et smil.

- Misbruker markedsmakten

Smilet blir borte når Raasok skal trekke fram det han er minst fornøyd med i bransjen.
- Vi er i en bransje preget av fokus på egne merkevarer. Cimberio har i alle år vært en grossisttro leverandør som har bidratt til å styrke grossistleddet. Som takk for dette opplever vi nå at grossistene nærmest misbruker sin markedsmakt ved å styre våre priser og underprise egne merkevarer. Vi kan selvsagt flytte beslutningene fra grossisten og over til kjedene. Dermed får kjedene bedre kunnskap om våre produkter og til priser vi mener er riktig i det skandinaviske markedet, sier Raasok.
I dag går 99 prosent av omsetningen i Cimberio gjennom grossistene, og da i all hovedsak Brødrene Dahl og Ahlsell.

- Selv om vi nå møter våre partnere i grossistleddet som våre sterkeste konkurrenter har vi altså hatt den strategien at vi har støttet opp om dette leddet.  Det er jo en selvfølge at vi er avhengig av å selge våre produkter, men vi kan ikke lenger sitte rolig og se på at grossistene «gjemmer bort» Cimberio som merkevare. Strikken er strukket lenger enn langt allerede, slår Raasok fast.

Må tenke nytt

- Dersom vi skal nå ut med våre merkevarer må vi faktisk tenke helt nytt også i forhold til markedsføring. Vi har i en årrekke operert med betydelig merkevarebygging gjennom fagbladene. Det skal vi fortsette med, men vi ser at den yngre generasjonen rørleggere er på sosiale medier. Derfor vil vi intensivere vår kontakt med markedet på ulike plattformer som Instagram, Snapchat og Facebook, i tillegg til våre egne nettsider og fagbladenes sosiale medier. Formidling via korte videosnutter med et målrettet budskap er også under utarbeidelse, forteller Raasok.
Cimberio i Skandinavia er ingen stor bedrift. Totalt er det 10 personer som «styrer butikken», der to av disse har Sverige som sitt område. Omsetningen i fjor endte på 47 millioner kroner, og selskapet har både god likviditetsgrad og soliditet. Lønnsomheten i fjor var imidlertid på minussiden for første gang i selskapets historie.

- Dette skyldes i vesentlig grad en feilleveranse som kostet selskapet dyrt, og som aldri skal skje igjen, slår styreformann Ombler kategorisk fast.

Produktområder

Hoveddelen av produktporteføljen er fortsatt på egenproduserte ventiler. I tillegg vokser Fernox vannbehandling år for år. Her forventer Cimberio ytterligere vekst etter hvert som skandinaviske forbrukere nå skifter over til varmepumper.
- Disse pumpene vil etter hvert stoppe opp dersom de ikke vedlikeholdes med solid vannbehandling. Ny teknologi inn i gamle anlegg er ikke bestandig så smart, mener Raasok og Ombler.

Nye produktområder er på trappene på nyåret, men her holder Raasok kortene tett til brystet. Etter at selskapet i fjor kom ut med røde tall for første gang siden starten, er det ingen tvil om at Cimberio har behov for flere bein å stå på. Konkurransen er blitt langt sterkere innenfor ventilmarkedet, og Cimberio har ikke lenger den sterke andelen som tidligere.

Må nå ut til de unge

- Nå selges produkter i alle kanaler, og flommen av produkter er stor. Det betyr nok en gang at vi har en utfordring i å nå den unge generasjonen rørleggere. Vi må rett og slett være synlig i alle salgskanaler. Vi vil også være aktive deltakere på messer og konferanser. VVS dagene 2020 er en selvfølge for oss. Vi vil også bidra med kompetanse inn i fagskolemiljøene. Vår store fordel er at vi har et lager der vi kan levere på timen i Oslo med budbil. I resten av landet kan vi også levere omgående, slik at rørleggerne vet at produktene er på plass til avtalt tid, sier Raasok.
Dersom lederduoen får det som de vil blir det imidlertid flytting så snart de finner egnede lokaler enten i Oslo øst eller mot Lillestrøm/Lørenskog/Nittedal. Nå er det behov for en dobling av lagerplassen til 1600-1700 kvadratmeter, og høyt på ønskelista står et nytt hovedkontor og lager med en grønn profil.  Sture Ombler har en personlig drøm om å kunne etablere en bie-hage.
- På ønskelista er også en solid solcellepark og en grønn lunge på taket. Vi mener alvor med vår grønne framtid, sier han. 

Forretnings- og produktutvikleren

Nå får Ombler ansvaret for å stake ut kursen for firmaet framover.
- Vi er enig om at vi må justere kursen noe, og våre tanker er positivt mottatt hos våre eiere i Italia.  Vi er også avhengig av ærlige og gode tilbakemeldinger fra våre kunder og markedet for øvrig. Markedet har endret seg. Det er blitt stadig større krav til dokumentasjon og miljøbevisstheten er også blitt helt annerledes. Cimberio skal være et grønt firma, og da mener jeg at vår grønne linje virkelig skal være reell og ikke bare en klisjé i fin innpakning. Vi skal levere kvalitet i alle ledd, inkludert dokumentasjon. Vi skal bevise hva vi står for, og hva vi går god for.  Grønne leveranser blir i stadig økende grad etterspurt, og da skal vi være blant de aktørene som oppfyller alle krav.

- Fortsatt handler det mye om pris, og spørsmålet er om markedet er villig å betale for de grønne produktene. Hvordan foregår produksjonen, - er det kortreiste produkter, hva med energiforbruk og CO2 avtrykk. Et eksempel vi gjerne kan trekke fram er at 40 prosent av vårt energiforbruk ved fabrikken kommer fra egenproduksjon gjennom solcellepaneler på fabrikktaket, sier en engasjert forretningsutvikler til VVS aktuelt.

Utvider virksomheten

Produktutvikling er et naturlig segment innen forretningsutvikling, understreker Ombler.
- Måten vi arbeider på og måten vi bearbeider markedet på er en viktig del av vår strategi. I min nye rolle vil jeg arbeide noe mer politisk inn mot våre eksisterende samarbeidspartnere og kunder og mot potensielle kunder. Dessuten vil kontakten med eierne i Italia fortsett være meget sterkt, sier han. Ombler er utvilsomt innlemmet som et medlem av familien Cimberio. For medarbeiderne i Cimberio blir det spennende tider framover. Cimberio-familien i Italia har gitt grønt lys for utvidet virksomhet i Skandinavia, og da blir det ikke mange hvileskjær for verken Ombler eller Rosaak de nærmeste årene, med eller uten bier på taket.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår