BLS-konsernet skifter navn til Vitas Group – et navn som speiler konsernets historie, fremtidsambisjoner og indre kjerne: liv. Under det nye navnet samles sterke merkevarer som Purus, Joti, Unidrain, Jafo og Trio Perfekta i en felles identitet som signaliserer en beredskap for videre vekst, både organisk og gjennom oppkjøp.
I 80 år har det svenske konsernet BLS Industries levert funksjonelle og høykvalitetsløsninger for byggebransjen. Med det nye navnet Vitas Group tar konsernet et stort, men naturlig, steg inn i fremtiden. Dette betyr at BLS Norge AS blir en del av Vitas Group AS.
Navneskiftet er ikke bare kosmetisk – det markerer også en ny fase i konsernets utvikling. Under Vitas Group etableres en tydelig og samlet plattform der hvert merke får skinne, samtidig som de står sterkere sammen – solid forankret i konsernets arv.
– Vitas kommer fra latin og betyr liv – noe vi ser som en naturlig symbolikk for vår virksomhet. Vi leder vann, vi skaper bærekraftige løsninger for fremtidens baderom og kjøkken, og vi bærer med oss en historie preget av både innovasjon og menneskelighet, sier Rebecka Spånberg, konsernsjef og administrerende direktør i Vitas Group – og tolvte generasjon i familiebedriften.
Neste generasjon former fremtiden – allerede i dag
Navneskiftet er en viktig del av en langsiktig strategi med mål om å skape en tydelig og felles plattform for nåværende og fremtidige merkevarer. Det skal være lett å forstå at man er del av noe større – både som kunde, partner og medarbeider.
– Vi eksisterer takket være våre merkevarer og vår historie, men vi ser fremover. Vitas Group blir moderskipet som bærer alt dette videre, sier Rebecka Spånberg.
LES OGSÅ: – Rørleggeren er nummer én
Hele prosessen har blitt drevet internt – fra merkevareanalyse til navneutvikling – og involvert ansatte fra hele konsernet. Det understreker en av de viktigste verdiene i Vitas Group: tillit til menneskene i organisasjonen. En spesiell del av prosessen fikk også symbolsk betydning. Rebecka Spånberg og ektemannen Markus Spånberg, viseadministrerende direktør i Vitas Group, lot sine to sønner bygge Lego-modeller av de ulike navneforslagene.
– Da de bygde Vitas, ble det en fabrikk med en lastebil – men også en dinosaur, som vi så på som et symbol på vår lange historie. Å la dem bygge visjonen om Vitas Group var en måte å bokstavelig talt la neste generasjon være med på å forme fremtiden, forteller Markus Spånberg.
Bygget på verdier – og mennesker
Under Rebecka Spånbergs ledelse har verdier som mot, engasjement og ansvar fått en enda tydeligere plass i konsernets strategi – og hennes syn på lederskap preger hele organisasjonen.
– Jeg står ikke alene, vi gjør dette sammen. Vi er et konsern fullt av mennesker med utrolig kompetanse og stort hjerte. Det er det som gjør at vi står sterkt – også i motgang, sier hun.
Hun sikter blant annet til brannen i vår i fabrikken til Trio Perfekta, et av konsernets merkevarer. Ingen kom til skade, men tapet var likevel tungt.
– Vi sørger over tapet av fabrikken sammen. Og vi reiser oss sammen. Det er slik vi fungerer – vi har et sterkt fellesskap og omtanke for hverandre, sier Rebecka Spånberg.

Styrken i fellesskapet – med merkevarene i fokus
Til tross for navnebyttet forblir merkevarene i sentrum. Vitas Group er det samlende paraplyen som gir struktur, trygghet og styrke. Samtidig får hvert merke beholde sin egen identitet.
– Vi tror på desentralisering, på sterke merkevarer og selvstendige selskaper. Samtidig samler Vitas Group alt i et fellesskap som gir kundene trygghet og medarbeiderne nye muligheter, sier Rebecka Spånberg.
Konsernstrukturen gjør det også enklere å vokse internasjonalt – uten å miste det som gjør virksomheten unik: familiepreget, håndverkstradisjonen og den jordnære forretningsfilosofien. Markus Spånberg utdyper:
– Når vi ser etter potensielle oppkjøp, leter vi etter selskaper med felles verdier – det ser vi som et viktig grunnlag for et vellykket samarbeid. Vi er interessert i sterke merkevarer som kan komplettere vår portefølje eller styrke vår tilstedeværelse i markedet. Det er ikke vanskelig å kjøpe et selskap, men det er vanskelig å finne det rette. Derfor kjøper vi gjerne andre familiebedrifter, slik vi har gjort tidligere. Det er viktig at deres navn, historie og merkevare får leve videre – sjelen i det de har bygget opp – men med Vitas Group og vår kompetanse i ryggen..
Med navneskiftet retter Vitas Group blikket mot fremtiden.
– Som Vitas Group går vi inn i en ny æra med fornyet energi. Vi gjør oss klare for morgendagen, der vi ønsker å stå sterkere i Europa. Jeg er takknemlig for å få lede denne organisasjonen og ser frem til å se våre merkevarer vinne ny mark – sammen, avslutter Rebecka Spånberg.
Om Vitas Group:
Vitas Group består i dag av flere sterke merkevarer innen bygg- og VVS-bransjen: Jafo, Purus, Unidrain, Trio Perfekta og Joti. Produksjon finnes i Ystad, Smålandsstenar og Lönsboda. Salgskontorer finnes i Sverige, Norge, Danmark, Finland og England, samt eksportvirksomhet til resten av verden som drives fra Sverige og Danmark. Hovedkontoret ligger i Ystad, hvor også Purus’ salgskontor og produksjon er lokalisert. Her jobber det totalt cirka 100 personer.
Vitas Group har en omsetning på litt over 720 millioner svenske kroner og har i dag rundt 280 ansatte.
Les mer på www.vitasgroup.se