Bildet: Den norske varmebransjen bør tilegne seg mer kunnskap om solenergi, mener Freddy Avdal i Parat Varme AS.
Av Odd Borgestrand
Det sier distriktsleder Freddy Avdal i Parat Varme AS. Han mener bransjen bør fokusere langt sterkere på solenergi i forhold til sine kunder. Avdal mener årsaken til den forsiktige markedsføringen av solenergi i Norge først og fremst kommer av mangel på kjennskap og kunnskap i bransjen. Han mener derfor rørleggere i varmebransjen bør skaffe seg kunnskap om solenergi og kombinere dette med sitt betydelige salg av varmepumper.
– Vi snakker her om en fornybar energi som vi bør og må utnytte for alt hva den er verdt, sier Avdal.
Man regner med at hvis det er gjort en korrekt installasjon av et ”riktig” solcelleanlegg vil driften, det vil si tilskudd av varme, vare fra begynnelsen av mars til midten av oktober i Sør og Øst Norge.
Nytt på norske markedet
Parat Varme as, som Avdal representerer, har et komplett program for Viessman solfanger anlegg, og har vært på det norske markedet et drøyt år.
– Vi vil fortsette med å informere om kombinasjonen solvarme og varmepumpe i fremtiden og vi kan allerede ane en forsiktig nysgjerrighet blant våre kunder og husbyggere. Parat Varme AS har levert anlegg på Vestlandet, Sørlandet og Vestfold, og tilbakemeldingen vi har fått er ensidig positive, forteller Avdal.
Bør satse mer på solvarme

09.05.08: Fokus på solenergi i Norge er alt for liten. Vel vitende om at vi skal redusere vårt CO2 utslipp, samtidig med at vi skal spare energi, synes jeg at det heller er labert blant rørleggere i varmebransjen med hensyn til markedsføring.