Prosjektet ble etablert i 2010 da VKE ønsket å få synliggjort følgende muligheter ved bruk av moderne energieffektiv ventilasjon basert på behovsstyring:
• Forbedring av Inneklima
• Reduksjon av energibehov
• Reduksjon av klimapåvirkning
Tapte årsverk
Arbeidstilsynet har undersøkt inneklimaet ved 1300 grunnskoler de siste tre årene. NRK Brennpunkt har gjennomgått rapportene fra disse tilsynene – og resultatet er nedslående: Ved 85 prosent av skolene Arbeidstilsynet besøkte, fant de feil og mangler.
Spesialist i arbeidsmedisin og overlege, Jan Vilhelm Bakke i Arbeidstilsynet mener at drift og vedlikehold av skolebygg blir nedprioritert av politikerne, noe som bidrar til at flere ti tusen årsverk går tapt hvert år på grunn av feil temperatur og dårlig luftkvalitet på skolene.
Fokus på godt inneklima
– Det er på tide at Norske myndigheter tar et krafttak for å rehabilitere skoler og barnehager med barnas innemiljø for øye, og for samtidig å redusere energibruk og klimapåvirkning, sier daglig leder i VKE, Mats Eriksson
Ambisjonen bør være at kommende myndighetskrav, jf. Stortingsmelding 28 – Gode bygg for et bedre samfunn (KRD 15. juni 2012), oppfylles.
Regjeringen gir her uttrykk for at man er opptatt av å sikre at inneklimaet blir tatt vare på når vi innfører passivhusnivå og nesten nullenerginivå som krav i TEK. Energieffektivisering i eksisterende bygg skal utføres slik at byggene samtidig skal få et «Godt Inneklima».
Standardisering
– VKEs langsiktig arbeid med økte krav til inneklima og energieffektivisering begynner nå å gi konkrete resultater for klimabransjen. Vi ser frem til å bidra til økt kunnskap om inneklima og energieffektivisering i Bygg 21, basert på det arbeid vi over lang tid har lagd ned i standardisering og forsking, sier Eriksson og lister opp bl.a.:
•SN/K 034 Bygningers energiytelse