Uforandret nettoomsetning og ytterligere vekst i servicevirksomheten kjennetegnet siste kvartal av 2024 for Bravida. I Norge økte EBITA med 25 prosent og endte på 7,5 prosent. Det siste året økte nettoomsetningen med én prosent totalt, og med fem prosent i servicevirksomheten.
– Lønnsomheten i Danmark har utviklet seg i tråd med våre forventninger og vi rapporterer et akseptabelt resultat for kvartalet. Det er gledelig at tiltakene våre fungerer og jeg ser frem til fortsatt lønnsomhetsforbedring i 2025, sier Bravidas konsernsjef Mattias Johansson.
Kontantgenerering og lav gjeld
Konsernets nettoomsetning er på samme nivå som året før, og EBITA-marginen forbedret seg i alle land (før poster som påvirker sammenlignbarheten). Kontantgenerering og lav gjeld gir bedre resultater enn målsatt, og styret foreslår økt utbytte. Servicevirksomheten vår fortsetter å øke i kvartalet, og markedsaktiviteten er forbedret mange steder.
– EBITA-marginen utgjorde 4 (4,5) prosent, noe som er godkjent og i tråd med mine tidligere kommuniserte forventninger. Jeg forventer en gradvis forbedring av lønnsomheten. Våre nye ordrer har god margin og serviceomsetningen vår øker.
– Den norske virksomheten har forbedret sine resultater. Integreringen av Thunestvedt Konsern går etter planen, noe som er med på å styrke vår posisjon i Bergen og omland, sier Mattias Johansson.
Bravida Norges årsomsetning passert 6 milliarder
– Det er veldig gledelig at vi i fjerde kvartal vokste med 13 prosent innen service og at servicevirksomheten da utgjorde 60 prosent av omsetningen. Dette er i tråd med våre planer og mye av veksten innen servicesegmentet skyldes vår satsning innenfor bærekraft og energibesparelser, sier Tore Bakke.
– Omsetningen var noe redusert i kvartalet, grunnet reduksjon på prosjektsiden. Men selv om omsetningen var noe lavere innenfor installasjon, var produksjonen god og marginen økte. Det er jeg veldig fornøyd med.
– For første gang har Bravida Norges årsomsetning passert 6 milliarder NOK. Jeg er veldig stolt av at vi klarte dette i et krevende år for norsk byggebransje. Når vi i tillegg forbedret marginen har vi grunn til å være fornøyd. Vi nærmer oss også målet om 60 prosent serviceandel, da denne utgjorde 56 prosent på helåret.
– Relativt selektive
– Ordrereserven på prosjektsiden er noe lavere enn ønsket. For oss er det viktig å ta på oss de riktige prosjektene, derfor er vi relativt selektive. Når det er sagt, jobber vi med utvikling av flere spennende prosjekter sammen med våre kunder som vi håper kommer til utførelse.
– Oppsummert er jeg fornøyd med det vi leverte både i kvartalet og i 2024 sett under ett, avslutter Tore Bakke.