Av Odd Borgestrand
Bologna, Italia
Cersaie har opplevd en god vekst de siste årene, og stadig flere ser til den historiske byen både når det gjelder arkitektur og design. Også i år er det et vell av inntrykk som møter de besøkende. Så langt har vi konsentrert oss om noen av hallene med keramiske fliser og mosaikk, og det er bare fantasien som setter grenser for hva forbrukerne kan hente inn i sine hjem, enten de er moderne og urbane eller av den klassiske stilen.
Det nye utstillingskonseptet, som kalles «åpen Cersaie», fokuserer på mangfold for å nå ut til nye målgrupper. I tråd med denne ideen ble et piktogram og en ny logo laget for årets messe. Dette for å gi Cersaie en mer omfattende og institusjonell merkevarearkitektur, som i følge arrangørene skal være i stand til å møte utfordringene i en stadig mer konkurransedyktig verden.
Målet er å etablere Cersaie blant de viktigste internasjonale begivenhetene for innovatører og å nå ut til nye målgrupper gjennom økte investeringer i den digitale sektoren.
Cersaie er derfor fra og med i år blitt transformert fra et «utstillingssted» til et «relasjonsrettet» rom, der «kommunikasjon» blir «samtale». Ny relasjonsdynamikk blir dermed utvikles før, under og etter showet, og fortsetter gjennom året for å opprettholde et konstant høyt nivå av interesse og oppmerksomhet. Sosiale medier spiller en viktig ny rolle i Cersaie sin nye kommunikasjonsstrategi. Her kan vi gå in og se virtuelle rom der Cersaie åpner sine dører for utstillere, besøkende, påvirkere og for byens egne innbyggere.
Arrangørene mener Bologna er kjent for sin vennlige, inkluderende og åpne ånd, og er det perfekte stedet til å utvikle denne åpne visjonen. Enten vi rusler rundt i en gårdsplass i sentrum eller nyter eet lokalt måltid med mat og drikke, ønsker Bologna å framstå som det perfekte stedet for nettverksbygging og bygging av forhold eller for å forhandle om komplekse forretningsavtaler.
VVS aktuelt er tilstede i Bologna og vil fortløpende legge ut artikler, video og bilder fra årets messe både på nettsiden og på våre Facebook-sider.