Nyheter

Cersaie tror på messe i september

Bildet: Arrangørene av Cersaie 2021 håper og tror det store messeområdet i Bologna i Italia igjen vil bli tatt i bruk av besøkende og utstillere fra hele verden. Her fra 2019-messa. Foto: Odd Borgestrand
Bildet: Arrangørene av Cersaie 2021 håper og tror det store messeområdet i Bologna i Italia igjen vil bli tatt i bruk av besøkende og utstillere fra hele verden. Her fra 2019-messa. Foto: Odd Borgestrand

Av Odd Borgestrand

– I årets utstilling vil den fysiske utstillingen komme tilbake, og vi vil overholde de strengeste sikkerhetstiltakene i en tid da vaksinasjonsprogrammet skulle være godt i gang, heter det i en pressemelding fra arrangørene. 
– Utstillernes tillit og deres ønske om å en lysere framtid er tydelig demonstrert ved det faktum at hele 80 prosent av utstillingsplassene allerede er booket syv måneder før utstillingen åpner.  Denne prosentandelen, sammen med det faktum at utstillere også denne gang kommer fra alle kontinenter, lover godt for omfattende internasjonal deltakelse.

Fortsatt stor appell

– Det varmer å se at Cersaie fortsatt har stor appell i de ulike bransjene som er representer. Vi har alle vært gjennom noen svært vanskelige tider, sier presseansvarlig Andrea Serri i en kommentar.
– Mens det visuelle konseptet ble opprettet i 2019, har byrået 45 Gradi designet en ny logo som gjenspeiler de innovative aspektene av 2021-utgaven av utstillingen. Det nye designet i form av en kube, har et særegent grafisk element til Cersaie-logoen, som åpner seg i tredimensjonale moduler. Dette skal symbolisere mangfoldet i utstillingen, sier Serri.

Kombi-messe

I forkant av 2021-utgaven fortsetter byggearbeidene i den nye og romslige i Hall 18, som er dedikert til å skape synergier mellom keramikkens verden og nye produktområder som kjøkken, utendørs design, innendørs og utendørs finish, belysningsteknologi og automatisering i private boliger. Cersaie 2021 jobber også med et nytt viktig nytt initiativ, nemlig å kombinere en fornyet fysisk utstilling med en digital opplevelse som tar sikte på å fremme og utvide deltakelsen både fra utstillere og besøkende.

Online-alternativ

Årets utgave blir den 38. Cersaie-utstillingen, og i tillegg til den fysiske utgaven arrangeres også Cersaie Digital, som vil være online i tre uker fra 20. september til 8. oktober. Utstillerne på den fysiske utstillingen vil også delta i online-arrangementet, som er ment å være et alternativ for de som ikke har anledning til selv å komme til Bologna.
Den digitale begivenheten vil fullt ut utnytte potensialet innen informasjonsteknologi, lover arrangørene. 112.000 besøkte Cersaie i 2019, og da blir det spennende å se om årets messe kan samle aktører fra drøyt 40 land, eller om det blir en heldigital affære også denne høsten.
 

Fra Cersaie 2019. Foto: Odd Borgestrand