På deltakerlisten sto mange kjente etternavn i bransjen (døtre og sønner av allerede godt etablerte Comfortører), i tillegg til personer som den senere tid har kommet inn som ledere i Comfortbedriftene, som ikke har familietilhørighet. Enkelte representanter fra den etablerte garde, var også til stede for å bidra med sine erfaringer underveis i diskusjonene.
Seminaret dreide seg om temaer rundt drift, lønnsomhet, ulike overtagelsesmodeller m.h.t. eierskifte og lederskap generelt. Det var gjort solide og grundige forberedelser for å «treffe» det nye publikumet, noe deltakerne også uttrykte i etterkant som svært positivt. «Det hjelper ikke med gode innkjøp hvis ikke det er kontroll på driften», var en av kommentarene vi fanget opp på trappen i pausen. Ulike kalkulasjonsmetoder fanget tydelig også manges oppmerksomhet, for her kom flere nye momenter frem. Comfort vil i fremtiden ha sterkere fokus på lønnsom drift, noe alle medlemmene kan dra nytte av, uansett hvilke områder de er sterkt involvert i, driftsmessig.
Ansatte fra kjedekontoret holdt gode innlegg med nyttige tips både m.h.t innkjøp, marked og økonomi. Det ble bl.a vist eksempler på hvordan bedriftene kan opparbeide gode og høyere bonusordninger, «feller» det er viktig å unngå ved anbudsregninger, samt tips og ideer for å skape en bedre link mellom butikken og rørleggeriet, for å nevne noe. Vi ser at de bedriftene som klarer balansen og å utnytte begge instansene, gjør det bra driftsmessig. Bedriftene som etter hvert kommer inn i Comfort uten butikk, skal vite om de mulighetene som ligger der, hvis de i fremtiden ønsker en etablering av butikk.
Comfort utvider og styrker derfor hele sitt butikkonsept, i tillegg til større satsning på rørleggersiden. Teknisk Forum i Comfort jobber aktivt med flere prosjekter for å ivareta rørleggerne i kjeden og ny plan vil bli lagt frem på eiermøte i november. Kjedekontoret er til for sine medlemsbedrifter, og understreket derfor viktigheten av god og tett dialog.
Ledelsen i Comfort var svært godt fornøyd i etterkant av seminaret. For fremtidens ledere er det viktig å knytte relasjoner i en tidlig fase. Kommunikasjons -og markedskanaler er stadig i endring og Comfort er nødt til å inkludere de yngre kreftene i dette arbeidet for å videreutvikle kjeden, i tillegg til å ivareta erfaring og kunnskap den eldre garde kan gi. Engasjementet har vært stort og nye temaer står allerede på blokka for neste seminar.