Av Odd Borgestrand
Det sier Terje Røising, som gjennom det meste av sin karriere har jobbet med logistikk, IT, digitalisering, produktsystematikk og effektivitet i informasjonshåndtering.
– Man merker jo ikke at man blir eldre. Riktignok ser vi at emballasjen er noe endret, men innholdet er like god som da pakken var ny, sier han i starten på dette møtet.
De fleste kjenner ham som drivkraften bak utvikling og drift av NRF Databasen og forretningsdriften i Norske Rørgrossisters Forening. Her har han tjenestegjort i perioden 2013 til 2021 for de fire store VVS grossistene i Norge – Brødrene Dahl, Ahlsell, Heidenreich og Onninen, i seg selv en krevende oppgave for sterke aktører som alle har sin egen agenda i denne «familien».
På andre siden av bordet
Nå skifter Røising over til den andre siden av bordet, der han skal ivareta 55 produsenters interesser, hvor grossistene i de fleste tilfellene er «motparter». Røising har bare mottatt hyggelige hilsener fra sine forrige arbeidsgivere i grossistleddet. De vet at VVP har «skutt gullfuglen», og at de dermed får en verdig motstander, men også medspiller til beste for hele verdikjeden. Røising på sin side er stolt over den jobben han har gjort i NRF. Han mener NRF Databasen er ledende innen masterdata og dokumentasjon for VA/VVS varer i Norge og er bransjens sentral for all dokumentasjon og produktinformasjon. Han er ikke mer beskjeden enn at han mener NRF Databasen er blant de ledende i Europa innen VA og VVS bransjen.
Startet bak rattet
Terje Røising kom inn i VVS-bransjen allerede i 1980 fordi han i ung alder fikk en familie å forsørge. Han ble pappa allerede før han ble kalt inn til militærtjeneste, og under tjenesten ble barn nummer to unnfanget. Dermed måtte han legge drømmen om å studere jus til side og fikk i stedet jobb som sjåfør og lagermedarbeider hos Setsaas VVS AS. Senere rykket han opp til markedsansvarlig, og fikk være med å etablere Bademiljø-kjeden. Hos Setsaas tjenestegjorde han i til sammen 11 år inntil bedriften valgte å satse sterkt på egne markedsvarer. Røising opplevde da seg selv som selger av baderom mer enn markedskonsulent, noe han ikke følte seg spesielt komfortabel med.
En lang reise
Veien fram til VVP har vært lang. Fra Setsaas gikk turen til Mercur, som var første VVS faghandel i Norge til å etablere seg i et kjøpesenter. Her kunne unge Røising med tittelen Shop manager boltre seg i Lørenskogs største kjøpesenter, Triaden, som stilte fellesarealer til disposisjon for aktiviteter, utstilling av drømmebad og nye produkter i show-format på egen scene. På en god dag omsatte butikken for nærmere en halv million kroner. Røising er forundret over at ikke flere rørleggere har satset på butikker i de store kjøpesentrene. Her ligger et potensial som svært få i bransjen har våget å satse på.
– Rørleggere må i større grad selge opplevelser, velvære og livsstil og ikke bare produkter og tjenester, mener Røising. Det ble bare halvannet år i Mercur, og årsaken var at hele kjøpesenteret gikk konkurs og butikkene ble spredd for alle vinder.
Hele dette profilintervjuet kan du lese i Byggfakta nr. 1, som snart er ute hos abonnentene.
VVS aktuelts papirutgave er som kjent en integrert del av fagbladet Byggfakta, i form av en egen VVS- og VA-bolk med reportasjer, intervjuer, fagartikler, bransje- og prosjektnyheter.
Ikke abonnent på Byggfakta? Kontakt oss gjerne for et uforpliktende prøveabonnement, eller tegn ditt abonnement her