– Dersom det oppdages feil har vi allerede gode rutiner for å håndtere disse, sier administrerende direktør i Skanska Bolig, Magnus Hvam i en pressemelding.
Typiske feil som kan dukke opp på sikt er fuktskader for eksempel i forbindelse med utette vegger og lekkasjer.
– Vi bygger allerede boliger av høy kvalitet, men skulle det likevel dukke opp slike feil er vi klare for å hjelpe kunden – nå også etter fem år, sier Hvam.
Forbrukerrådet fornøyd
– Kjøp av bolig er den aller største investeringen de aller fleste gjør i løpet av sitt liv. Likevel er den lovpålagte reklamasjonsfrist i dag like lang som klagefristen på en mobiltelefon. En dobling betyr at boligkjøpere går en tryggere tilværelse i møte, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland, og legger til: Dette er en seier for fremtidens boligkjøpere.
Magnus Hvam peker på at utvidet reklamasjonsfrist ikke bare gir kjøperen økt trygghet, men virker også disiplinerende på utbyggerne og bransjen. På sikt kan dette redusere antall feil på nye boligprosjekter ytterligere, sier han.